03.11.2005
Til slakteriet på første klasse
De nyeste bilene for dyretransport byr på aircondition og behagelig isolasjon. Komforten blir stadig bedre for norske husdyr på vei til slakteriet.
Forbedringene har kommet langt i Nord-Norge, der avstandene er store og dyrene må oppholde seg lenge i bilene. I de nyeste dyrebilene kan sjåføren justere temperatur, fuktighet og lufting fra førerplassen.
Lasterommet er helisolert og har godt varmeanlegg. Det er innredet for transport av flere dyreslag samtidig. En sideheis har gjort innlastingen enklere og mer skånsom for dyrene. Bilene er spesialutviklet med tanke på dyrenes ve og vel, sier Tom Cato Amundsen, sjåfør og transportansvarlig for Gilde i Finnmark.
Engasjerte sjåfører
Samtidig som bilparken moderniseres, foregår en storstilt opplæring av sjåfører. Alle som har dyretransport som yrke, må gå på kurs og bli sertifisert. Kursene er godkjent av Mattilsynet og arrangeres av Fagsenteret for kjøtt i samarbeid med Norges Lastebileier-Forbund.
Etter å ha gjennomført kurs for 600–700 sjåfører har vi merket en klar holdningsendring de siste årene. Engasjementet for dyrevelferd har økt. Det samme har forståelsen for hvordan de selv kan bidra til at dyrene får det best mulig under innlasting og transport, sier spesialveterinær Elisiv Tolo i Fagsenteret for kjøtt til Newswire.
Kjøttkontrollens rapporter for 2004 viste en nedgang i dødelighet under oppstalling og transport av firbeinte slaktedyr her i landet. Dødeligheten er imidlertid så lav fra før at bransjen selv toner ned betydningen av utslagene.
Nye regler fra 2007
De fleste dyrebilsjåførene driver i egen regi, på oppdrag fra kjøttbransjen. Som største aktør mener likevel Gilde at de har et spesielt ansvar for kvaliteten på transporten.
Tre fjerdedeler av dyretransporten skjer i regi av oss. Derfor må vi følge våkent med og jevnlig forsikre oss om at dyrevelferden ivaretas best mulig, sier direktør Knut Framstad i Gilde Trygg Mat.
EU-kommisjonen har vedtatt nye regler for transport av levende dyr. Reglene trer i kraft fra 2007. Norge har i praksis allerede innfridd et av de sentrale kravene, nemlig at transportørene må være sertifisert. Det norske kravet om maksimum åtte timers transport er fortsatt strengere enn EU-lovgivningen.
Frakt utover åtte timer stiller særlige krav både til sjåfør og bil. De nye, norske dyrebilene beregnet på lange avstander tilfredsstiller langt på vei disse kravene.
EU innskjerper også forbud mot å transportere særlig sårbare dyr. Det blir forbudt å transportere storfe siste fire uker før forventet kalving, sau og geit siste 15 dager før lamming/kjeing og gris siste 11 dager før grising. Det blir forbudt å transportere speddyr utover 100 kilometer.
Lasterommet er helisolert og har godt varmeanlegg. Det er innredet for transport av flere dyreslag samtidig. En sideheis har gjort innlastingen enklere og mer skånsom for dyrene. Bilene er spesialutviklet med tanke på dyrenes ve og vel, sier Tom Cato Amundsen, sjåfør og transportansvarlig for Gilde i Finnmark.
Engasjerte sjåfører
Samtidig som bilparken moderniseres, foregår en storstilt opplæring av sjåfører. Alle som har dyretransport som yrke, må gå på kurs og bli sertifisert. Kursene er godkjent av Mattilsynet og arrangeres av Fagsenteret for kjøtt i samarbeid med Norges Lastebileier-Forbund.
Etter å ha gjennomført kurs for 600–700 sjåfører har vi merket en klar holdningsendring de siste årene. Engasjementet for dyrevelferd har økt. Det samme har forståelsen for hvordan de selv kan bidra til at dyrene får det best mulig under innlasting og transport, sier spesialveterinær Elisiv Tolo i Fagsenteret for kjøtt til Newswire.
Kjøttkontrollens rapporter for 2004 viste en nedgang i dødelighet under oppstalling og transport av firbeinte slaktedyr her i landet. Dødeligheten er imidlertid så lav fra før at bransjen selv toner ned betydningen av utslagene.
Nye regler fra 2007
De fleste dyrebilsjåførene driver i egen regi, på oppdrag fra kjøttbransjen. Som største aktør mener likevel Gilde at de har et spesielt ansvar for kvaliteten på transporten.
Tre fjerdedeler av dyretransporten skjer i regi av oss. Derfor må vi følge våkent med og jevnlig forsikre oss om at dyrevelferden ivaretas best mulig, sier direktør Knut Framstad i Gilde Trygg Mat.
EU-kommisjonen har vedtatt nye regler for transport av levende dyr. Reglene trer i kraft fra 2007. Norge har i praksis allerede innfridd et av de sentrale kravene, nemlig at transportørene må være sertifisert. Det norske kravet om maksimum åtte timers transport er fortsatt strengere enn EU-lovgivningen.
Frakt utover åtte timer stiller særlige krav både til sjåfør og bil. De nye, norske dyrebilene beregnet på lange avstander tilfredsstiller langt på vei disse kravene.
EU innskjerper også forbud mot å transportere særlig sårbare dyr. Det blir forbudt å transportere storfe siste fire uker før forventet kalving, sau og geit siste 15 dager før lamming/kjeing og gris siste 11 dager før grising. Det blir forbudt å transportere speddyr utover 100 kilometer.