Meny
16.10.2005

Tungtrekker i historisk oppdrag

Spesialtransport AS er - som navnet tilsier - spesialister på helt spesielle transportoppdrag.
Det mest aktuelle gikk av stabelen to netter på rad: natten mellom 30. og 31. august samt natten mellom 31. august og 1. september.

Lasten var hver natt 150 tonn tung, 35 meter lang og 5,3 meter høy, besto av dampkjeler og ble fraktet fra Filipstadkaia til Harbitzalleen på Skøyen.

Den forrige rekorden på tungtransport i Oslo ble satt allerede i 1926–27 og dreide seg om det 100 tonn tunge emnet til Monolitten. Frakten av granittblokken fra Bestumkilen til Frognerparken ble påbegynt høsten 1926, og den var ferdig levert på begynnelsen av 1927.

Den nye rekorden ble faktisk satt to kvelder på rad, involverte de mest kompliserte transportoppdragene i byens historie, og var likelydende begge ganger.

Ved hjelp av en skikkelig tungvekter, en MAN TGA 41.660 8x4/4 tungtrekker, fraktet Spesialtransport AS én dampkjele på 150 tonn hver natt.

Kjelene ble til slutt levert på Hoff Varmesentral i Harbitzalleen, der de ble løftet over fra spesialbilen og ned gjennom taket på varmesentralen.

Løftet ble utført av Norges største mobilkran, med en løftekapasitet på 500 tonn. Etter installering på Hoff skal kjelene kobles på fjernvarmenettet i Oslo og bidra til boligoppvarming i Oslo Sentrum og på Skøyen. 

Høyden på kjelene medførte at de måtte fraktes bare få centimeter over gatenivå, av hensyn til trikkeledninger i traseen. Spesialtransport AS er det eneste firmaet i Skandinavia som har utstyr som kan takle en transport av slike dimensjoner.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no