04.09.2005
Ny, norsk skrogteknologi vekker interesse i USA
Sandefjordfirmaet Surface Effect Ships Europe (SES) har utviklet en helt ny skrogtype som gir fartøyer superfart.
Teknologien kalles ASV (Air Supported Vessels), en slags luftassistert skrogløsning. Utviklingsarbeidet har pågått siden 1998 økonomisk støtte blant annet fra EU og Forskningsrådet.
Arbeidet ser endelig ut til å gi resultater, for nå har US Navy meldt sin interesse, og selskapet er klar for byggingen av den første båten i fullskala. Båten er en type katamaran der skroget består av to eller flere vertikale vegger som er konstruert i en V-form.
Når båten settes i bevegelse, dannes det en luftlomme mellom veggene i skroget, slik at båten får en ekstra oppdrift. Den ”svever” på luftputer. Tester viser at skrogmotstanden reduseres med 40–50 prosent. Viftene bruker ca. 7–10 prosent av nettoresultatet, så effektivitetsforbedringen kan bli opp til 40 prosent.
Det innebærer betydelige kostnadsbesparelser, fordi drivstoffkostnadene ofte er mer enn 70 prosent av de totale operasjonskostnadene for en større hurtigferge.
Tester som er utført ved blant annet Universitetet i Göteborg, viser at båten kan kommer opp i 55 knop. Den høye hastigheten er en av grunnene til at blant annet US Navy har vist interesse for prosjektet.
Administrerende direktør i SES, Ulf Tudem, opplyser til Ny Teknikk at selskapet nå er i ferd med å få på plass en emisjon for å kunne gjennomføre byggingen av en 24 meter fullskala båt for omfattende testing og dokumentasjon.
Det er Oslo Finans ASA som vil tilrettelegge emisjonen. Planen er at båten skal bygges i karbonfiber, og produksjonstiden er beregnet til 7–8 måneder med start allerede i september.
Bømlo Båtutrustning AS vil bygge båten, som vil bli leid ut til US Navy, i første omgang for ett år. Dette kan bli starten på industrieventyr med et lite norsk firma i hovedrollen. Se: www.seseu.com.
Arbeidet ser endelig ut til å gi resultater, for nå har US Navy meldt sin interesse, og selskapet er klar for byggingen av den første båten i fullskala. Båten er en type katamaran der skroget består av to eller flere vertikale vegger som er konstruert i en V-form.
Når båten settes i bevegelse, dannes det en luftlomme mellom veggene i skroget, slik at båten får en ekstra oppdrift. Den ”svever” på luftputer. Tester viser at skrogmotstanden reduseres med 40–50 prosent. Viftene bruker ca. 7–10 prosent av nettoresultatet, så effektivitetsforbedringen kan bli opp til 40 prosent.
Det innebærer betydelige kostnadsbesparelser, fordi drivstoffkostnadene ofte er mer enn 70 prosent av de totale operasjonskostnadene for en større hurtigferge.
Tester som er utført ved blant annet Universitetet i Göteborg, viser at båten kan kommer opp i 55 knop. Den høye hastigheten er en av grunnene til at blant annet US Navy har vist interesse for prosjektet.
Administrerende direktør i SES, Ulf Tudem, opplyser til Ny Teknikk at selskapet nå er i ferd med å få på plass en emisjon for å kunne gjennomføre byggingen av en 24 meter fullskala båt for omfattende testing og dokumentasjon.
Det er Oslo Finans ASA som vil tilrettelegge emisjonen. Planen er at båten skal bygges i karbonfiber, og produksjonstiden er beregnet til 7–8 måneder med start allerede i september.
Bømlo Båtutrustning AS vil bygge båten, som vil bli leid ut til US Navy, i første omgang for ett år. Dette kan bli starten på industrieventyr med et lite norsk firma i hovedrollen. Se: www.seseu.com.