04.09.2005
Eldre dieselmotorer klarer kommende EU-krav
Det svenske teknologifirmaet ETG, Emission Technology Group, har fått sitt Euro 5-system godkjent av det nederlandske sertifiseringsorganet RDW.
Systemet er rettet inn mot etterbehandling av avgasser fra eksisterende dieselmotorer. Det er nå godkjent for de krav som vil gjelde innenfor EU i 2009.
Avgassrensingssystemet kan brukes på dieselmotorer fra 1996. Eldre busser, lastebiler og anleggsmaskiner kan gjennom dette få en avgassrensing som klarer de kommende kravene.
At systemet nå er blitt sertifisert, er et stort fremskritt. Nå er det bevist at systemet vårt virkelig fungerer – at vi kan redusere utslippene av kullos, nitrogenoksider og partikler fra dieselmotorer med over 80 %. Vi har kommet to skritt lengre enn dagens EU-krav, sier Owe Hult, salgssjef i ETG.
Miljøfordeler
Det er mulig å få til innsparinger, både økonomisk og miljømessig, blant annet ved at kjøretøyer kan brukes over lengre tid. Tunge kjøretøyer som busser, lastebiler og anleggsmaskiner står for en betydelig del av alle utslipp, spesielt i storbyområdene.
Mange aktører kan med det nye systemet allerede nå oppgradere sin eksisterende kjøretøypark til å imøtekomme EUs krav til avgassrensing som vil gjelde fra 2009.
Det spesifikke med systemet er at rengjøringen skjer i to trinn.
Rensingen i trinn 1 skjer i et keramisk filter der 95 % av partiklene, ned til 15 nm, samles opp og forbrennes katalytisk. I samme trinn forbrennes også gjenværende kullos og karbonmonoksid. I neste trinn måles innholdet av nitrogenoksider i avgassene, og riktig mengde urea, såkalt adblue, sprøytes inn.
I en ekstra katalysator (SCR-katalysator) reagerer urea med nitrogenoksider og blir til nitrogen og vann. Teknikken med å mate og dosere gjør det lett å tilpasse systemet til de fleste tunge dieselmotorer på markedet. Resultatet går ikke bare på det miljømessige, men også det visuelle, etter som eksosen fra for eksempel busser blir nesten usynlig.
Kjøretøyindustrien har en stund vist interesse for teknologien vår, og vi har allerede levert et par hundre systemer. At systemet nå er blitt sertifisert av RDW, gjør at vi kan markedsføre teknologien på en helt annen måte, mener Owe Hult.
Avgassrensingssystemet kan brukes på dieselmotorer fra 1996. Eldre busser, lastebiler og anleggsmaskiner kan gjennom dette få en avgassrensing som klarer de kommende kravene.
At systemet nå er blitt sertifisert, er et stort fremskritt. Nå er det bevist at systemet vårt virkelig fungerer – at vi kan redusere utslippene av kullos, nitrogenoksider og partikler fra dieselmotorer med over 80 %. Vi har kommet to skritt lengre enn dagens EU-krav, sier Owe Hult, salgssjef i ETG.
Miljøfordeler
Det er mulig å få til innsparinger, både økonomisk og miljømessig, blant annet ved at kjøretøyer kan brukes over lengre tid. Tunge kjøretøyer som busser, lastebiler og anleggsmaskiner står for en betydelig del av alle utslipp, spesielt i storbyområdene.
Mange aktører kan med det nye systemet allerede nå oppgradere sin eksisterende kjøretøypark til å imøtekomme EUs krav til avgassrensing som vil gjelde fra 2009.
Det spesifikke med systemet er at rengjøringen skjer i to trinn.
Rensingen i trinn 1 skjer i et keramisk filter der 95 % av partiklene, ned til 15 nm, samles opp og forbrennes katalytisk. I samme trinn forbrennes også gjenværende kullos og karbonmonoksid. I neste trinn måles innholdet av nitrogenoksider i avgassene, og riktig mengde urea, såkalt adblue, sprøytes inn.
I en ekstra katalysator (SCR-katalysator) reagerer urea med nitrogenoksider og blir til nitrogen og vann. Teknikken med å mate og dosere gjør det lett å tilpasse systemet til de fleste tunge dieselmotorer på markedet. Resultatet går ikke bare på det miljømessige, men også det visuelle, etter som eksosen fra for eksempel busser blir nesten usynlig.
Kjøretøyindustrien har en stund vist interesse for teknologien vår, og vi har allerede levert et par hundre systemer. At systemet nå er blitt sertifisert av RDW, gjør at vi kan markedsføre teknologien på en helt annen måte, mener Owe Hult.