Meny
08.08.2005

Nærigslov og FoU hånd i hånd:Spennende samarbeid mellom Rolls-Royce, NTNU og Marintek

Forskning på framdrift av skip i sjøgang er satsingsområdet for senteret som Rolls-Royce har tatt initiativ til å etablere ved de Marintekniske Laboratorier på Tyholt i Trondheim.
Senteret ble åpnet av teknisk direktør i Rolls-Royce, Mike Howse, 9. mai, og med Nærings- og handelsminister Børge Brende til stede. Dette er et flott eksempel på samarbeid mellom næringsliv og FoU-miljø og en anerkjennelse av det FoU-miljøet som finnes innenfor det maritime i Norge generelt og på Marintek spesielt, sier Nærings- og handelsminister Børge Brende i en kommentar.
  
Rolls-Royce har etablert 25 såkalte University Technology Center (UTC) rundt om i verden. Senteret som nå etableres ved NTNU/Marintek, er det første i sitt slag i Norge og det andre i Norden. Det første i Norden er etablert ved Chalmers i Gøteborg.
  
Miljøet i Trondheim har i flere år samarbeidet med Rolls-Royce Marine om forskning på skipspropeller og skipsdesign, og dette arbeidet utvides og føres videre i det nye senteret.

Riktig dimensjonering er viktig
Hittil har skip og propulsjonsanlegg stort sett vært konstruert for optimal ytelse og egenskaper i stille vann. Man har tatt høyde for operasjon i sjøgang bare ved å legge inn grovt anslåtte sikkerhetsmarginer, basert på generell erfaring.

En årsak til dette er nok at kontraktfestede ytelser skal måles i stille vann. Nå er det naturligvis slik at skip bare unntaksvis opererer i stille vann. Det betyr at dagens praksis ikke nødvendigvis gir skip som er optimale i forhold til den oppgaven de skal utføre.

I tillegg har bruken av grovt anslåtte sikkerhetsmarginer ført til at mange konstruksjoner er overdimensjonerte. Mer alvorlig er at noen konstruksjoner er underdimensjonert, gjerne fordi de faller utenfor tidligere erfaringsgrunnlag.

”Performance in a Seaway”
Med dette som bakgrunn har Rolls-Royce tatt initiativ til etableringen av et ”University Technology Centre” ved NTNU. Forskningsområdet for senteret blir ”Performance in a Seaway”, som i praksis vil bety forskning på framdrift av skip i sjøgang, og der hovedvekten legges på propulsjon og forhold knyttet til propellere.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no