08.08.2005
Utdanningsprosjekt i Russland
Admiral Makarov State Maritime Academy (AMSMA) og Norges Rederiforbund (NR) har inngått en samarbeidsavtale i St. Petersburg.
Avtalen gjelder samarbeid om utdanning av russiske offiserer og ingeniører til den norske handelsflåten og til offshoreindustrien. Næringsminister Børge Brende og hans russiske kollega kommunikasjonsminister Reiman var til stede ved undertegningsseremonien.
Utdanningsprosjektet er ment å sikre høy kompetanse på offiserene i den norske flåten og bidra med ingeniører til den norske offshoreindustrien. Våre utdanningsprosjekter i utlandet går ut på å øke kvaliteten på utdanningen og treningen i områder der forbundets medlemmer i hovedsak henter sitt utenlandske personell, sier viseadministrerende direktør i Norges Rederiforbund, Jørgen Vatne.
Den norske flåten trenger flere offiserer med høy kompetanse enn de som er tilgjengelige i dag. Norske rederier har allerede rundt 2000 russere ansatt i sin flåte, og det er derfor naturlig å se på Russland som et sted for videreutdanning både av sjøfolk og ingeniører. Norges Rederiforbund har allerede maritime utdanningsinstitusjoner på Filippinene, i Kina og Latvia.
Makarov Instituttet har i dag allerede et høyt nivå på sin utdanning. Prioriteringen i dette samarbeidet vil derfor rettes mot særskilte utdannings- og treningsaktiviteter som er skreddersydde for norske virksomheter. Makarov Instituttet tar opp rundt 400 studenter hvert år. I første fase vil 50 av disse bli valgt ut til å delta i det norske prosjektet.
Intensjonsavtalen er en bekreftelse på viljen til samarbeid om å videreutvikle kompetansen til russiske offiserer og ingeniører i den norske handelsflåten og i offshoreindustrien. En endelig avtale skal etter planen være klar tidlig i høst, slik at de første studentene kommer i gang allerede i høstsemesteret.
Utdanningsprosjektet er ment å sikre høy kompetanse på offiserene i den norske flåten og bidra med ingeniører til den norske offshoreindustrien. Våre utdanningsprosjekter i utlandet går ut på å øke kvaliteten på utdanningen og treningen i områder der forbundets medlemmer i hovedsak henter sitt utenlandske personell, sier viseadministrerende direktør i Norges Rederiforbund, Jørgen Vatne.
Den norske flåten trenger flere offiserer med høy kompetanse enn de som er tilgjengelige i dag. Norske rederier har allerede rundt 2000 russere ansatt i sin flåte, og det er derfor naturlig å se på Russland som et sted for videreutdanning både av sjøfolk og ingeniører. Norges Rederiforbund har allerede maritime utdanningsinstitusjoner på Filippinene, i Kina og Latvia.
Makarov Instituttet har i dag allerede et høyt nivå på sin utdanning. Prioriteringen i dette samarbeidet vil derfor rettes mot særskilte utdannings- og treningsaktiviteter som er skreddersydde for norske virksomheter. Makarov Instituttet tar opp rundt 400 studenter hvert år. I første fase vil 50 av disse bli valgt ut til å delta i det norske prosjektet.
Intensjonsavtalen er en bekreftelse på viljen til samarbeid om å videreutvikle kompetansen til russiske offiserer og ingeniører i den norske handelsflåten og i offshoreindustrien. En endelig avtale skal etter planen være klar tidlig i høst, slik at de første studentene kommer i gang allerede i høstsemesteret.