29.06.2005
Japan og Norge arbeider for å fremme kvalitetsskipsfart
Det japanske rederiforbundet (JSA) og Norges Rederiforbund (NR) arrangerte en maritim rundebordskonferanse i Tokyo, 20. mai.
Nærings- og handelsminister Børge Brende deltok på møtet. Det gjorde også Japans assisterende vise-samferdselsminister, representanter fra klasseselskapene NK og DNV, og presidentene i JSA og NR.
Japan og Norge kontrollerer i dag to av verdens største handelsflåter. Konferansen hadde som mål å styrke det eksisterende shippingsamarbeidet mellom de to nasjonene.
Det ble lagt spesiell vekt på globale versus regionale vedtekter, dagsaktuelle emner som kystberedskap, resirkulering av skip og klasseselskapenes rolle under forskjellige flaggstater.
De to ledende sjøfartsnasjonene understreket deres felles forpliktelse om å fremme kvalitetsskipsfart ved å gå igjennom vedtekter landene har forpliktet seg til. Disse inkluderer IMOs Member State Voluntary Audit Scheme (revisjon av flaggstatene), Port State Control (havnestatskontroll), regulering og incentivordningen i tillegg til utdanning og forskning og utvikling.
Japan og Norge har felles interesse i å fremme global regulering av den internasjonale skipsfarter. Under konferansen tok de to sjøfartsnasjonene klart avstand fra regionaliseringen som vil svekke IMOs integritet i internasjonal shipping. De la særlig vekt på at resirkulering av skip blir regulert gjennom IMO.
Videre argumenterte landene for IMOs ansvar innenfor sikkerhets- og miljøstandard for skip, og kyststatenes ansvar for et komplett sikkerhetssystem og nødvendige ressurser tilgjengelig for skip i havsnød og ved oljesøl. J
apan og Norge anerkjenner betydningen av klasseselskapenes arbeid for å fremme kvalitetsskipsfart gjennom kommersielt baserte tjenester til shippingindustrien kombinert med overvåking av regelverk på vegne av flaggstaten. Slik sørger de for at IMO-standardene blir implementert på en effektiv måte.
Japan og Norge kontrollerer i dag to av verdens største handelsflåter. Konferansen hadde som mål å styrke det eksisterende shippingsamarbeidet mellom de to nasjonene.
Det ble lagt spesiell vekt på globale versus regionale vedtekter, dagsaktuelle emner som kystberedskap, resirkulering av skip og klasseselskapenes rolle under forskjellige flaggstater.
De to ledende sjøfartsnasjonene understreket deres felles forpliktelse om å fremme kvalitetsskipsfart ved å gå igjennom vedtekter landene har forpliktet seg til. Disse inkluderer IMOs Member State Voluntary Audit Scheme (revisjon av flaggstatene), Port State Control (havnestatskontroll), regulering og incentivordningen i tillegg til utdanning og forskning og utvikling.
Japan og Norge har felles interesse i å fremme global regulering av den internasjonale skipsfarter. Under konferansen tok de to sjøfartsnasjonene klart avstand fra regionaliseringen som vil svekke IMOs integritet i internasjonal shipping. De la særlig vekt på at resirkulering av skip blir regulert gjennom IMO.
Videre argumenterte landene for IMOs ansvar innenfor sikkerhets- og miljøstandard for skip, og kyststatenes ansvar for et komplett sikkerhetssystem og nødvendige ressurser tilgjengelig for skip i havsnød og ved oljesøl. J
apan og Norge anerkjenner betydningen av klasseselskapenes arbeid for å fremme kvalitetsskipsfart gjennom kommersielt baserte tjenester til shippingindustrien kombinert med overvåking av regelverk på vegne av flaggstaten. Slik sørger de for at IMO-standardene blir implementert på en effektiv måte.