29.06.2005
Åpningen av Askerbanen nærmer seg
Åpningen av den nye Askerbanen nærmer seg. 23. mai kjørte Jernbaneverkets målevogn den første turen på den nye banen.
Deretter ble det kjørt fire turer mellom Asker og Sandvika på hvert av de nye sporene. Hovedformålet med turen var å måle kontaktledningsanlegget, forteller Terje Vasset ved Infrastruktur, Teknikk Støtte i Drammen.
Kontaktledningsanlegget ble målt med forskjellig bøyletrykk og i forskjellige hastigheter, opp til 30 km/t. I slutten av juli skal målevogna etter planen ut på den nye banen igjen, og da i ordinær toghastighet på strekningen.
– Det er alltid litt spennende å begi seg ut på nye spor, uttalte lokfører på målevogna, Torgeir Døvre. Konklusjonen var at turen gikk fint, og fagfolkene fikk de første måleresultatene fra den nye strekningen.
Askerbanen utgjør første etappe av utbyggingen til fire spor på strekningen Skøyen – Asker. Den har 9,5 km dobbeltspor og er bygd for hastigheter på inntil 160 km/t. Banen har to tunneler, Tanum tunnel på 3,5 km og Skaugum tunnel på 3,8 km. Banen skal etter planen tas i bruk 1. august 2005.
Kontaktledningsanlegget ble målt med forskjellig bøyletrykk og i forskjellige hastigheter, opp til 30 km/t. I slutten av juli skal målevogna etter planen ut på den nye banen igjen, og da i ordinær toghastighet på strekningen.
– Det er alltid litt spennende å begi seg ut på nye spor, uttalte lokfører på målevogna, Torgeir Døvre. Konklusjonen var at turen gikk fint, og fagfolkene fikk de første måleresultatene fra den nye strekningen.
Askerbanen utgjør første etappe av utbyggingen til fire spor på strekningen Skøyen – Asker. Den har 9,5 km dobbeltspor og er bygd for hastigheter på inntil 160 km/t. Banen har to tunneler, Tanum tunnel på 3,5 km og Skaugum tunnel på 3,8 km. Banen skal etter planen tas i bruk 1. august 2005.