23.05.2005
Hellesens-batteriet får ny energi
Mange nordmenn kan huske Hellesens-batteriet og tigerlogoen helt tilbake fra barndommen.
I dag gir de populære Hellesens-batteriene kraft også til MP3-spillere og annen moderne elektronikk. Hellesens er et stykke dansk industrihistorie som får nytt liv av batteriprodusenten Duracell. Nå relanserer Duracell det klassiske batteriet.
I 1870 årene oppfant dansken Wilhelm Hellesen forløperen til batteriet som i dag forsyner oss med strøm til et hav av elektroniske apparater. Spør man den eldre generasjon, er Hellesens batterier, ”de med Tigeren”, ett av de mest kjente batteriene på markedet.
Nå skal også yngre generasjoner gjøres kjent med det danske batteriet. Duracell, som i dag eier Hellesens, iverksetter nå en kampanje for å gi nytt liv til det klassiske varemerket.
– Vi har besluttet å relansere Hellesens overfor spesielt den yngre delen av den norske befolkningen. Vi har utviklet batteriet så det teknisk lever helt opp til de krav som MP3-spillere og annen moderne elektronikk stiller til batteriene.
I tillegg har vi gitt den berømte tigeren et visuelt løft. Den kan fortsatt gjenkjennes, men har fått mer giv og energi, sier Tomas Pietrangeli, som er Business Unit Director for Duracell i Norden.
Hellesens er industrihistorie
Hellesens representerer dansk industrihistorie. Den første batterifabrikken ble grunnlagt i 1887, og allerede i begynnelsen av 190- tallet hadde virksomheten flere enn 100 000 forhandlere i 60 markeder, blant annet i Wien, London og Berlin.
I 1986 ble Hellesens solgt til Duracell, og den globale batteriprodusenten har siden videreført batteriet under dets eget navn og holdt fast ved den velkjente tigeren.
Relanseringen vil være synlig i mange elektrobutikker over hele landet, og Hellesens-navnet og den moderne tigeren vil i løpet av året bli eksponert i magasiner og andre medier rettet mot unge.
I 1870 årene oppfant dansken Wilhelm Hellesen forløperen til batteriet som i dag forsyner oss med strøm til et hav av elektroniske apparater. Spør man den eldre generasjon, er Hellesens batterier, ”de med Tigeren”, ett av de mest kjente batteriene på markedet.
Nå skal også yngre generasjoner gjøres kjent med det danske batteriet. Duracell, som i dag eier Hellesens, iverksetter nå en kampanje for å gi nytt liv til det klassiske varemerket.
– Vi har besluttet å relansere Hellesens overfor spesielt den yngre delen av den norske befolkningen. Vi har utviklet batteriet så det teknisk lever helt opp til de krav som MP3-spillere og annen moderne elektronikk stiller til batteriene.
I tillegg har vi gitt den berømte tigeren et visuelt løft. Den kan fortsatt gjenkjennes, men har fått mer giv og energi, sier Tomas Pietrangeli, som er Business Unit Director for Duracell i Norden.
Hellesens er industrihistorie
Hellesens representerer dansk industrihistorie. Den første batterifabrikken ble grunnlagt i 1887, og allerede i begynnelsen av 190- tallet hadde virksomheten flere enn 100 000 forhandlere i 60 markeder, blant annet i Wien, London og Berlin.
I 1986 ble Hellesens solgt til Duracell, og den globale batteriprodusenten har siden videreført batteriet under dets eget navn og holdt fast ved den velkjente tigeren.
Relanseringen vil være synlig i mange elektrobutikker over hele landet, og Hellesens-navnet og den moderne tigeren vil i løpet av året bli eksponert i magasiner og andre medier rettet mot unge.