Meny
04.05.2005

Designåret 2005

I dag er god design nødvendig for å hevde seg i internasjonal konkurranse. Et godt eksempel er krabbeprodusenten på Vestlandet som femdoblet omsetningen etter at han endret emballasjen og den grafiske profilen.

Mange andre har nok gjort den samme erfaringen. Men altfor mange norske produsenter er for like bevisste på hva god design kan gjøre med produktene deres. Det er synd for salget. Satt litt på spissen kan vi si at det ikke hjelper at produktene er aldri så gode, hvis man ikke klarer å kommunisere dette ute i den store verden.

Designen reflekterer produktets egenskaper. Er produktet godt, må også designen være god. Til nå har norsk industri hatt en litt for slapp holdning til denne form for kommunikasjon.

Men nå skal alt bli mye bedre, for myndighetene har satt design på dagsorden. For å øke forståelsen for hvor viktig design er, og for å integrere designkompetanse i utviklingen av varer og tjenester har Regjeringen erklært 2005 som et nasjonalt Designår.

Året ble offisielt satt i gang av statssekretær Tone Skogen under en seremoni i Norsk senter for Design og Arkitektur tidligere i år. Norsk Designråd er gitt i oppgave å lede og koordinere gjennomføringen av Designåret.

I samarbeid med Norsk Form og Innovasjon Norge er det lagt opp til et variert program med ulike aktiviteter rundt om i landet. Vi synes det er gledelig og samtidig på høy tid at design nå får den oppmerksomheten den fortjener.

Vi håper at Designåret 2005 kan være det som skal til for at norsk design får et skikkelig løft og gjøre Norge og norske produkter mer synlige på internasjonale markeder.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no