60 prosent har skjev hjulstilling
Skjevheter i hjulstillingen kan gi ubehagelige og farlige overraskelser når du må bremse.
Flertallet av den norske bilparken har hjulene ute av kurs, viser verkstedenes undersøkelser.
Verkstedkjeden Snap Drive har rundt 70 000 biler inne til service og reparasjon hvert år.
– 60 prosent av bilene som er inne hos oss, har skjev hjulstilling. Hos 30 prosent av disse er avviket så stort at det bør justeres, sier markedssjef Thomas Hansen i Snap Drive.
Du kan ofte se om hjulene er skjeve av måten dekkene slites på. Mange har også kjørt biler der man merker at bilen drar til en av sidene, eller føles ustabil i veibanen.
– Det er ikke alltid du merker den skjeve hjulstillingen heller. Det er ikke uvanlig at bileieren ikke aner noe om det når vi forteller om det etter en service, sier Hansen.
Problemet bekreftes av flere.
– Det er altfor mange som kjører rundt med skjev hjulstilling. Det er bare å ta en titt på dekkene til biler på en hvilken som helst parkeringsplass. Svært mange er skjevt slitt, sier Jon Erik Ludvigsen i Dekkimportørenes Forening.
– Med dagens avanserte biler er det ikke lenger bare forstillingen, men også bakstillingen som bør sjekkes. En skjevhet i bakre stilling sliter i forstillingsdeler og endrer bilens kjøreegenskaper, sier han.
Enkel sjekk
Fordi det er en så vanlig feil, tar Snap Drive alltid rutinemessig hjulsjekk av biler som kommer inn. Prosessen er blitt svært mye enklere enn før.
– En avlesermodul tilkoblet PC festes på hvert av hjulene. Bilen trilles 30 centimeter fremover. Straks etter ser vi resultatet på dataskjermen, sier Thomas Hansen.
På grunn av det nye utstyret tar sjekken nå to bare minutter, mot 15–20 minutter med tidligere teknologi. Lasermålere i avleseren oppgir nøyaktig hvor stort avviket er på hvert hjul.
– Har hjulstillingen avvik, består reparasjonen ofte kun av justeringer på justeringsskruer som sitter i hjulopphenget, sier han.
Trafikkfarlig
Årsaken til at hjulene kommer litt ut av kurs, er gjerne at du har kjørt på noe du ikke burde, det være seg en fortauskant eller i et hull i asfalten du ikke så. Det kan også komme av at deler i forstillingen er slitt og må byttes, som styrestag, fôringer, knekte fjærer eller defekte støtdempere.
Riktig hjulvinkel gir bilen minst mulig rullemotstand.
Det er flere grunner til at hjulet bør være i riktig vinkel. Én ting er de økonomiske. Med skjeve hjul slites dekkene tidlig ut, og bilen bruker mer drivstoff enn den behøver.
– Men i ytterste konsekvens kan skjev hjulstilling være trafikkfarlig. Når du må bremse i høy fart, kan bilen dra seg ukontrollert ut til siden og ut i grøfta, sier Thomas Hansen i Snap Drive.
Kilde: Newswire