Tips redaksjonen
01.03.2016

Wärtsilä har suksess med gasshåndteringssystemer – valgt på 11 nye gasstankere

Wärtsilä er valgt som totalleverandør av gasshåndteringssystemer til seks nye skip i gruppen for de aller største gasstankerne (VLGC), og i tillegg for to andre store gasstankere og tre mellomstore nye fartøy for gasstransport (MGC).

Samtlige av fartøyene er under bygging i Sør-Korea på verftene Hyundai Mipo Dockyards (HMD) og Hyundai Heavy Industries (HHO). Den totale rammen på leveransen, i alt 11 komplette gasshåndteringssystemer, er den største leveransen av slike systemer noen gang for Wärtsilä. Kontraktene ble inngått i november.

Nye innovasjoner
Wärtsilä Gas Reliquefaction-systemet som Wärtsilä nå skal levere, er en av selskapets nyeste innovasjoner. Det vil bli installert i tre identiske anlegg på hvert enkelt fartøy. De nye anleggene har større kapasitet og er mer effektive enn tidligere versjoner. De vil være i stand til å kondensere propan med høyt innhold av etan, dvs. 8,5 prosent mol i væskefasen, noe som er svært aktuelt i last fra skifergassanlegg i USA.

Gassgjenvinningssystem
Leveransen omfatter også Wärtsiläs gassgjenvinningssystem. Dette systemet samler hydrokarbonene fra spylegassen under fyllingen av gasstankene, noe som resulterer i en betydelig reduksjon i utslippene av hydrokarbon og dermed mer miljøvennlig drift.
   – Effektiviteten og driftsstabiliteten til Wärtsiläs gasshåndteringssystemer har gjort oss til markedsledere innenfor denne teknologien. I løpet av de seneste årene har vi utviklet ulike systemer for ulike typer og størrelser av gasstankere. Det er svært positivt at vi igjen får muligheten til å realisere disse prosjektene i samarbeid med HHI og HMD, slik at vi kan tilby rederne effektive løsninger, sier Timo Koponen, Vice President, Flow and Gas Solutions, Wärtsilä.
   Wärtsiläs systemer gjør at lastingen og avlastingen av gass kan gjøres mer effektiv, noe som reduserer tiden gasstankene behøver å dokke ved gassterminalene. Dette sparer igjen eierne for driftskostnader.
   De nye gasstankerne i VLGC-klassen vil ha en samlet lastekapasitet på 78 700 m3 og er tilpasset de gjeldende størrelsesbegrensninger for Panama-kanalen. Skipene er under bygging for greske, koreanske, norske og singaporske rederier. Fartøyene skal leveres fra verftene i 2017 og 2018. Installasjonen av utstyret fra Wärtsilä vil begynne i løpet av 2016.

USA en viktig gasseksportør
Med USA sin inntreden som en stor eksportør av skifergass har tankbåter for frakt av slik gass fra USAs østkyst og til markeder i bl.a. Asia blitt en viktig forretningsområde for mange skipsredere, med betydelig økning i fraktratene. Dette vises igjen i kontraheringen av tankere for slik transport, noe som igjen er en fordel for underleverandører som Wärtsila.
   Wärtsiläs gasshåndteringssystemer inkluderer pumper, inertgassystemer og en utstyrspakke som omfatter kompressorer, varmeutvekslere og styringssystemer. Wärtsilä vil også stå for all nødvendig tilpasning, montering og justering av utstyret i løpet av byggeprosessene, og i tillegg all opplæring.

[Tilbake]

 Makeweb CMS 4.1