Tips redaksjonen
05.05.2015

Volvo Penta har revolusjonert båtverdenen i ti år

For ti år siden ble det lansert et system som kom til å endre forutsetningene for fritidsbåter og kommersielle båter. Det banebrytende systemet var Volvo Penta IPS.

De over 150 000 besøkende under London Boat Show i januar 2005 forventet å møte det vanlige utvalget av båter, utstyr og tilbehør. I stedet fikk de være med på å skrive historie da Volvo Penta introduserte IPS (Inboard Performance System) for verdens båteiere.
   Volvo Penta IPS er et unikt system med framoverrettede propeller som sitter framme på drivenheten. Til forskjell fra konvensjonelle propeller er de motroterende, det vil si at de drar fram båten snarere en at de skyter den fram. Propellens strøm er parallell med båtens underside, slik at all kraft blir utnyttet for å drive båten framover.
   Det ble en umiddelbar suksess. Bransjeutmerkelsene haglet, og i løpet av kort tid var Volvo Penta IPS i over 100 båtmodeller. Gjennom årene er det blitt lagt til nye innovative funksjoner. Først ute var joysticken for styring og dokking, som ble introdusert i 2006. Den ble fulgt opp av større drivenheter og DPS (Dynamic Positioning System). I 2009 var det solgt over 10 000 enheter. I dag er tallet 16 000 enheter, og de blir brukt i 1100 båtmodeller verden over.

Kommersiell tilpasning
Gjentatte tester har vist at IPS er 20 prosent raskere enn tradisjonelle akselinstallasjoner. Det gir 30 prosent lavere drivstofforbruk, 15 prosent bedre akselerasjon og 50 prosent lavere støy- vibrasjonsnivå. I dette høyeffektive systemet får kunden lavt drivstofforbruk, lavt støy- og vibrasjonsnivå, høy komfort, høye hastigheter og imponerende manøvrerbarhet.
   Volvo Penta IPS ble opprinnelig utviklet som et marint fritidsprodukt, men vakte umiddelbart interesser i den kommersielle båtsektoren. Operatører i krevende miljøer så at systemet var betydelig med effektivt enn vanlige rette akselinstallasjoner.
   De egenskapene som gjorde Volvo Penta så framgangsrik i fritidsbåtsektoren, kunne med enkle midler tilpasses den kommersielle båtsektoren. Allerede i slutten av 2005 ble de første kommersielle drivsystemene lansert, og det er senere blitt benyttet i vindparkfartøy, kystvaktbåter, losbåter og passasjerferger.

Ti år med unike erfaringer
I dag finnes Volvo Penta i ti utførelser for drivenheter i tre størrelser og for dobbelte, tredobbelte og firdobbelte installasjoner. Serien strekker seg fra IPS350 til IPS1200. Systemet egner seg spesielt for sportscruisere, sportsfiskebåter og kraftige båter mellom 30 og 100 fot, og for kommersielle båter opp til 30 meter. Volvo Penta IPS er ikke bare en motor; det er en komplett pakke med ratt, joystick, kontroller, instrument, drivenhet og framoverrettede propeller. 

Easy Boating
Siden 2005 har Volvo Penta utviklet konseptet Easy Boating. Først ut var joysticken og deretter har det kommet smarte funksjoner som gjør at man kan legge til på et nytt og helt intuitivt sett. Den siste generasjonen av joystickkontroller gjør båtlivet enda mer bekvemt og enklere takket være integrerte knapper med lavfartsfunksjoner, enspaksstillinger og cruice control.

Flere EVC-alternativer
Foruten joystickkontroller og drivenheter kan Volvo Penta IPS i dag utstyres med flere andre EVC-alternativer (Electronic Vessel Control) som autopilot, cruise control og DPS. Dessuten finnes det unike Glass Cockpit Systemet som gjør at instrumentbordet er lett å hold rent og å bruke. Med alle funksjoner samlet på ett sted blir det lettere å holde overblikk, det blir lettere å styre og å navigere.

[Tilbake]

 Makeweb 4.1