Meny
23.01.2021

Vipps til topps i inkluderende innovasjonskonkurranse

Den populære norske betalingstjenesten Vipps vant Innovasjonsprisen for universell utforming.


– Det er utrolig stas at noe som vi har arbeidet med så lenge vinner selve Innovasjonsprisen for universell utforming. Dette skaper enda mer motivasjon til alt det som vi skal jobbe med fremover, sier kommunikasjonssjef Elisabeth Barrie, leder for produkt i Vipps.
   Det er DOGA som står bak Innovasjonsprisen for universell utforming.
   NRK TV, Vipps, nye Flytoget, Oslo kommunes visuelle identitet, Stovnertårnet og Vindmøllebakken bofellesskap vant hver sin kategori, og konkurrerte dermed om hovedprisen. Til slutt var det Vipps som gikk til topps.
   – Vipps er en verdig vinner av Innovasjonsprisen for universell utforming. Appen har revolusjonert måten vi gjør opp for oss på. Dette er en tjeneste som gir mestringsfølelse til alle, enten du er blind, eldre, ikke kan språket eller synes teknologi og banktjenester på nett er vanskelig. Uansett funksjonsnivå gjør Vipps livet ditt enklere, sier Jannicke Hølen, seniorrådgiver med ansvar for inkluderende design i DOGA.

Betalingsrevolusjon på mobilen

Ifølge juryen har Vipps klart å skape en innovativ og helhetlig banktjeneste som begeistrer med sin enkelhet og brukervennlighet. I løpet av noen korte år har betalingstjenesten blitt allemannseie og gjort seg selv til en uunnværlig del av hverdagen, enten vi skal handle på nettet, betale en faktura eller kjøpe en vaffel på skolekorpsets loppemarked.
   En sentral suksessfaktor på vei mot 3,8 millioner brukere er en strategisk satsing på universell utforming. Store ressurser er blitt lagt ned i kompetanseutvikling, brukertesting og en designprosess med universell utforming i fokus.
   – Da vi startet arbeidet med universell utforming i Vipps, var vi rett og slett ikke gode nok. Men denne prisen er jo et bevis på at det aldri er for sent å sette universell utforming i fokus. Nå har vi en visjon om forenkling i verdensklasse. Uansett hvem du er skal vi gi deg en enkel og intuitiv kundeopplevelse, sier Elisabeth Barrie i Vipps.

– Snakk med brukerne
Hun forteller at endringene som er gjort med den nye appen gjør at den fungerer mer intuitivt, og at det rett og slett er enklere å bruke den for alle. Det gir mer fornøyde kunder, økt bruk, bedre lønnsomhet og ikke minst færre henvendelser til kundesenteret.
   – For å skape de aller beste brukeropplevelsene, må vi lage noe som fungerer for alle. Særlig i samarbeidet med Blindeforbundet har vi lært masse som nå kommer alle brukerne våre til gode. God innsikt er nøkkelen til å finne de beste løsningene. Snakk med brukerne deres. Finn gode samarbeidspartnere som kan tilføre verdier. Test og lær, oppfordrer Barrie.

Inn i ordbøkene
I juryens kjennelse roses Vipps for å på kort tid ha blitt så innarbeidet i vår hverdag at den er blitt en del av ordforrådet vårt.
   «Å endre finanssektoren er vanskelig. Å forenkle bankfunksjoner er så heftig at det legges et nytt verb inn i norske ordbøker – det er innovativt. «Å vippse» har revolusjonert måten vi betaler på ved å utvikle venneoppgjør og knytte betaling opp til telefonnumre. Nå slipper vi også å forholde oss til kontonummer og kid-nummer. Vipps kan brukes av alle, uavhengig av teknisk og økonomisk kompetanse, språklig forståelse, funksjonstap, kognitive utfordringer og livets faser»,skriver juryen.

Kilde: Pressenytt


« Tilbake

 CMS by Makeweb.no