Tips redaksjonen
02.01.2018

Vil varme vinterkalde biler

Mange norske biler har behov for tilleggsvarme for å møte tøffe vinterdager, mener leverandøren KGK. Nå vil selskapet senke terskelen for å anskaffe slikt utstyr og lanserer produkter som er spesielt enkle å montere.

– Selv om et flertall av helt nye biler nå har fabrikkmontert utstyr som dekker behovet, er det fortsatt en del som ikke har dette som standard. Dessuten er det svært mange eldre biler som mangler både motor- og kupévarmer, og som slett ikke er vinterklare, sier Erik Eidem, divisjonssjef i KGK Norge.
   Han mener dette er uheldig, både ut fra kjørekomfort, trafikksikkerhet og miljø.
   – En god og varm kupé gjør reisen behagelig for fører og passasjerer. Sjåfører som slipper å hutre og fryse, er dessuten tryggere bak rattet, sier Eidem.

Rask montering
Nå lanserer KGK sammen med produsenten Calix en ny serie kupévarmere som er spesielt enkle og raske å installere.
   – Serien heter WaveLine og kan monteres på flere måter, blant annet ved hjelp av et hurtigfeste som monteres i midtkonsollen i løpet av få sekunder. Alle modellene leveres også standard med et gulvstativ. WaveLine regulerer effekten automatisk etter temperaturen i omgivelsene og er betydelig mer stillegående enn sine forgjengere.
   Den nye varmeren leveres i tre versjoner med effekt på henholdsvis 1200, 1700 og 2000 watt. Lydnivået skal ikke overstige 50dBA. Alle WaveLine-modellene er merket med S for Semko-godkjenning, har fem års garanti og automatisk overopphetingsbeskyttelse.
   Eidem anbefaler å kombinere kupévarmeren med en motorvarmer fra Calix hvis slikt utstyr ikke er montert fra før for å redusere drivstofforbruk og slitasje på motoren og samtidig gjøre en innsats for miljøet.

Unngår kaldstart
Jo kaldere det er, desto større er gevinstene ved å bruke en motorvarmer og forvarme motoren, ifølge KGK. Det regnes som kaldstart når motoren har en temperatur under 85 grader. Selv om motorvarmer er viktigst om vinteren, er det dermed fornuftig utstyr å bruke også resten av året, mener Erik Eidem.
   – Forskningsresultater konkluderer med at en forvarmet bil kan redusere drivstofforbruket med 30 prosent de første 4 kilometerne, så økt innfasing av elektrisk bilvarme kan redusere skadelige utslipp betydelig.
   Calix er en svensk produsent som leverer utstyr til kjøretøy og fritidsbåter. I tillegg til løsninger for bilvarme inngår blant annet batteripakker, ladere, fjernkontroller, timere og høyspenningskabler i produktporteføljen.
   I Norge distribueres Calix-produktene av KGK, som er blant annet er leverandør av produkter til bilbransjen og maritim sektor.

[Tilbake]

 Makeweb 4.1