Tips redaksjonen
11.03.2015

Uthvilt etter arbeidsøkten med Allisons girkasse

Etter at Kenth-Göran Gustavsson fra Kentens Transport AB monterte helautomatisk girkasse i den nyeste lastebilen sin, har trøtthetssymptomene etter en dag med kjøring i bytrafikk forsvunnet helt.

Kenth-Göran Gustavsson begynte å kjøre lastebil da han var 18 år, og han kjører fortsatt, 43 år senere. Han startet sitt eget firma, Kentens Transport AB, i 1996, og han har rukket å bytte lastebil seks ganger. Men det var først i den lastebilen han har nå, en Volvo FE med HIAB-kran, at han valgte en Allison helautomatisk girkasse fra 3000 Series.
   –Jeg kjører entreprenørturer i Gøteborgområdet ved bygg- og anleggsarbeid for både byggefirmaer og privatpersoner. Det innebærer korte transportavstander i tett bytrafikk og en hel del kranarbeid, forteller Gustavsson. – For den typen kjøring kan man ikke sammenligne en manuell eller halvautomatisk girkasse med min nye, helautomatiske girkasse.

Overlegen og komfortabel
– Den er helt overlegen og meget komfortabel. Jeg er ikke engang sliten etter en arbeidsdag bak rattet, og smertene i beina som jeg hadde etter all giringen tidligere, har forsvunnet helt. Det er bare å trykke på knappen og kjøre. Det kan ikke bli enklere enn det, sier Gustavsson.
   Gustavsson er meget nøye med lastebilene sine, og han vedlikeholder dem på en eksemplarisk måte. Det er noe Nils-Olof Johansson hos forhandleren Borås Bil Lastvagnar AB setter pris på:
   – Det er aldri noe problem å selge noen av lastebilene Gustavsson har hatt. De er både godt vedlikeholdt og godt utstyrt. Når han skal bytte lastebil neste gang, vil interessen være enda større takket være Allisonkassen, sier Johansson.

Voksende segment
Kenth-Göran Gustavssons Volvo FE med HIAB-kran er den første anleggsbilen Nils-Olof Johansson har solgt som har Allisons helautomatiske girkasse. Men han har solgt et titalls søppelbiler med den girkassen, og han tror at anleggskjøretøy i bytrafikk kommer til å bli et voksende segment for Allisons helautomatiske girkasser, ikke minst på grunn av den gode drivstofføkonomien.
   – Drivstoff-forbruket i lastebiler med Allison-girkassen er lavere enn i biler med manuell girkasse, og dessuten er vedlikeholdskostnadene lave. Det eneste jeg regner med, er filter- og oljeskift, som også har lange intervaller. Jeg slipper uønsket nedetid og clutchbytter takket være girkassen, sier Gustavsson.

[Tilbake]

 Makeweb 4.1