Tips redaksjonen
06.03.2014

Ti ganger bedre med batteri på skip enn i bil

Et litiumionebatteri vil spare miljøet for ti ganger så mye CO2 dersom batteriet plasseres på et skip i stedet for i en bil.

Det er forskere ved Det Norske Veritas (DNV) som hevder dette i Teknisk Ukeblad. De har to påstander/konklusjoner: I et miljøregnskap er det langt mer fornuftig å installere slike avanserte batterier i skip i stedet for i biler. Utslippsbesparelsen ved bruk av slike batterier på skip er så stor at man kan se bort fra produksjonsutslippene.
  DNV har gjort beregninger for forsyningsfartøyet Viking Lady, som sparer omtrent ti tonn CO2 over ti år per kWh batteri, og enda bedre tall for slepebåt. Det er ti ganger besparelsen for en bil. 
  Dette er innenfor skipskategorier som egner seg best for hybridisering eller batteridrift. Dessuten er det forskjell på skip som går hele tiden og biler som stort sett står stille.
  I tillegg vil samme konklusjon nås hvis man ser på batteriferger, vel å merke med norsk strømmiks.
  Bak beregningene står Eirik Ovrum og Bjørn-Johan Vartdal som jobber i DNVs maritime forskningsavdeling (DNV Research & Innovation), i gruppa Maritime Transpor.
  – Elbiler og batteriskip er ikke lønnsomme med tanke på utslipp over et livstidsperspektiv på steder med skitten strøm, mens hybridskip er like bra over hele verden, sier Ovrum.
  Sparer man drivstoff og utslipp, sparer man også penger: – I et hybridskip er investeringen ofte tilbakebetalt på to år, sa Grenland Energy-direktør Roman Stoiber til Teknisk Ukeblad i november.
  Det nystiftede selskapet på Herøya mener Norge kan lede an i en maritim energirevolusjon.
  Ifølge DNV-beregningene er investeringene til en hybridkran tjent inn igjen på under ett år.

 Kilde: Shortsea TV

[Tilbake]

 Makeweb CMS 4.1