Meny
02.01.2014

“Tesla S– a small step for Tesla, one gigant leap for mankind»

Bellona-boss Frederic Hauge ble i august 2013 Europas første eier av Teslas Model S. – Dette er en gamechanger både når det gjelder transport, energiforbruk og miljø. For meg som miljøforkjemper er dette en stor dag, uttalte han da han fikk overrakt bilen, som var sponset av den amerikanske bilprodusenten.

Amerikanske Tesla er i ferd med å bli et industrieventyr. Selskapet ble startet av gründerne Martin Eberhard og Marc Tarpenning, to Silicon Valley-ingeniører som bestemte seg for å bevise at elektriske kjøretøy kan være fantastiske. Bilen er oppkalt etter oppfinneren Nikola Tesla. Sportsutgaven Tesla Roadster kom i 2008, og fem år senere kjører flere tusen slike biler rundt i mer enn 37 land. I 2013 kom sedanutgaven, Telsa Model S. I Norge har salget av denne modellen tatt helt av, og i den første uken i september hadde bilen en markedsandel på 6,1 prosent, større enn VW Golf. I USA ble bilen samme år kåret til Car of the Year av motorbladet «Motor Trend». Bilen fikk dessuten toppscore i krasjtest-programmet til amerikanske National Highway Traffic Safety Administration sommeren 2013.
   Tesla Motor er verdsatt til 120 milliarder kroner og går nå med overskudd til tross store utviklingskostnader.

Suksess mot alle odds
Gründerne av Tesla ønsket å gjøre elbilene trendy og dessuten drive kontinuerlig innovasjon, altså skape noe nytt hele tiden, slik man gjerne tenker i Silicon Valley. De utfordret den tradisjonelle tenkingen til bilgiganter som Volkswagen, Toyota og General Motors. Disse utvikler også elbiler, men uten egentlig å gjøre disse bilene til trendy merkevarer. Kritikerne advarte og mente at det ikke var mulig å skape en ny merkevare for biler. Men Ebenhard og Tarpenning har lykkes over alle forventninger og er i ferd med å erobre store deler av elbilmarkedet.

Litt James Bond-styling
De tradisjonelle elbilene eller hybridbilene for den saks skyld, er ikke akkurat designikoner. Toyota Prius og Nissan Leaf er sikkert bra biler, men pene er de ikke. Mange elbiler er dessuten små og trange med spartansk innredning. Tesla-gründerne har tenkt helt annerledes enn de store bilprodusentene. De ville skape noe helt nytt og bedre, litt av samme tenkingen som ligger til grunn for Apple. Men bilen skulle ikke bare var spesiell rent teknologisk og når det gjaldt kjøreopplevelse. De ville lage noe som appellerte til bilkjøpernes hjerte og ikke bare hjerne. Bilen skulle ha statuspreg, kanskje litt Maserati, litt Jaguar og litt  James Bonds Aston Martin. Teslas sjefsdesigner Franz von Holzhausen sier det slik: – The Model S’s sleek exterior suggests Maserati, Jaguar – or especially in the shape of its grille, Aston Martin. If people make that aspirational brand reference, I’m psyched.”

Fra Oslo til Nordkapp på 474 kilowattimer
Etter at Frederic Hauge mottok Tesla Model S, kjørte han strekningen på 270 mil fra Oslo til Nordkapp som et PR-stunt for bilfabrikken. Bilen brukte 474 kilowattimer på turen, noe som tilsvarer et 10-dagers strømforbruk for en gjennomsnittlig norsk husholdning.  Han var storfornøyd med bilen og uttalte:Denne bilen beviser at det nytter å jobbe for miljøteknologiske løsninger. Om få år vil alle kjøre elbil, uansett hvor i landet de bor. Med elbilfordelene her til lands og superladerne som kommer i løpet av noen måneder, kan man lade bilen fra tomt batteri til nye 480 kilometer på en halvtime. Da er det ingen som vil velge bensin eller diesel mer.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no