Meny
17.09.2019

Synshemmede bruker smarttelefon

9 av 10 synshemmede har smarttelefon, og bruker mange av de samme appene som seende. E- post, surfing og sosiale medier er det de gjør mest av ifølge en ny undersøkelse.

Mange er ikke klar over at blinde og svaksynte bruker smarttelefon, nettbrett og PC. Derfor ville Norges Blindeforbund kartlegge hvor vanlig bruken er, og hva slags apper synshemmede bruker mest. Opinion-undersøkelsen viser at 83 prosent av de spurte bruker e-post på mobilen ukentlig. 82 prosent bruker mobilen til å surfe på nett, mens 76 prosent bruker den til å sjekke sosiale medier. Og nesten alle under 60 år bruker Vipps.

Slik fungerer det

Det burde ikke komme som et sjokk at det i 2019 finnes muligheter for synshemmede til å ta i bruk smartteknologi. I de fleste smarttelefoner ligger det funksjoner som gir mulighet for tale. For eksempel kan alle som har iPhone aktivere det som kalles voiceover. Da får man mulighet til ekstra forstørring av tekst og opplesing av teksten med en kunstig stemme. Stemmen leser opp i det språket som teksten er skrevet i, for eksempel norsk eller engelsk. I tillegg kommer dikteringsmulighetene, som i iPhone heter Siri, som mange synshemmede bruker. Både for å lese inn tekst og for å styre telefonen.
   Likevel får Blindeforbundet stadig tilbakemeldinger fra folk som ikke forstår at det er mulig. Alt fra genuint interesserte som lurer på hvordan blinde får med seg hva som står i tekstmeldinger, til de som tror det er en bløff når vi lager filmer der vi viser hvordan teknologien fungerer.
   – For våre medlemmer er smarttelefonen et av de viktigste hjelpemidlene, og vi bruker mange apper. Men da er det helt nødvendig at de utformes så de fungerer med forstørring på skjermen og med tale. Å bruke masse tid på apper som ikke fungerer er utrolig irriterende! Når det skjer gjentatte ganger øker det opplevelsen av å være utestengt. sier Unn Ljøner Hagen, leder i Norges Blindeforbund.

Lovpålagt å tilrettelegge appene
Dessverre er det ikke alle apper som er like lette for synshemmede å bruke, men app-utviklerne er faktisk lovpålagt å gjøre de universelt utformet. Med andre ord, tilrettelagt på en måte som gjør at alle kan bruke appen. I undersøkelsen peker deltagerne på en rekke apper som ikke kan brukes, eller som de synes det er vanskelig å finne fram i. Det er Difi som fører tilsyn med dette i Norge, og kan ilegge bøter til alle som ikke følger reglene.
   Det mest kjente eksempelet er SAS som var nære på å bli ilagt dagsbøter i fjor, på grunn av manglende tilgjengelighet på nettsidene sine. De slapp imidlertid med en advarsel, da de ryddet opp i problemene før fristen gikk ut.
   – Vi oppfordrer alle som lager apper om å tilrettelegge dem. Både fordi de må og fordi det vil gi flere tilgang til appene og dermed også flere kunder, sier Ljøner Hagen i Blindeforbundet.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no