Tips redaksjonen
24.04.2014

Swisslog automatiserer Thule Groups materialforsyning for kit-pakking

Thule Group har besluttet å automatisere materialforsyningen av kit-pakking ved anlegget i Hillerstorp utenfor Värnamo. Som leverandør av håndteringsutstyr har Thule Group valgt Swisslog.

Materialforsyningen blir nå i stor grad håndtert manuelt. Med automatiseringen vil de inngående komponentene som leveres til anlegget, automatisk bli lagret i et miniload-lager med 4800 kasseplasser. En kran håndterer deretter plastkassene med komponenter som har kommet inn på miniload-lageret, og ved to plukkstasjoner plukkes komponenter fortløpende ut av kassene og settes sammen til biltilpassede sett som pakkes og leveres til Thule Groups tyske sentrallager. Hvert sett er unikt og utviklet etter fasongen på bilen. Ettersom bilmodeller endres og det kommer til nye modeller, oppdateres settet relativt ofte, noe som har ført til at den manuelle håndteringen er blitt relativt kompleks og kostbar.
  – Med den nye automatiserte løsningen øker vi effektiviteten på flere måter. Vi reduserer omstillingstiden ved pakkelinjen, øker gjennomstrømningen av artikler, reduserer behovet for lagerplass og korter ned ledetidene, sier Azzy Alvarsson, prosjektleder og ansvarlig for den nye løsningen hos Thule Group. Investeringen er resultatet av en grundig analyse, og Azzy Alvarsson har høye forventninger til den nye automatiske løsningen og regner med den skal ha betalt seg innen to år. 
  – Vanligvis pleier de automatiske håndteringsløsningene å brukes i betydelig større anlegg. Investeringen er et bevis på at det lønner seg å satse på automatisering også når volumet er relativt lite, sier Håkan Furberg, salgssjef hos Swisslog. 
  Løsningen består av to plukkstasjoner, et miniload-anlegg med 4800 kasseplasser samt en miniload-kran. I Swisslogs leveranse følger det også med et lagerstyringssystem, Swisslogs MFCS, som holder styr på de lagerførte artiklene og kommuniserer med Thules ERP-system, Movex.

[Tilbake]

 Makeweb 4.1