Tips redaksjonen
08.12.2017

Stadig flere tar imot gjestene i skyen

Den skybaserte besøksregistreringen Proxyclick har blitt en suksess internasjonalt og spesielt i Norge.

Proxyclick, en abonnementsbasert skyløsning som digitaliserer besøksregistreringen i kontor- og næringsbygg, opplever suksess på verdensbasis. Så langt er rundt 10 millioner besøkende i over 50 land registrert, og noen velkjente kunder er Audi, L'Oréal, Airbnb og PepsiCo. Og selv om Norge er et lite land, har Proxyclick en stor andel av volumet her.
   – Eiendomsbransjen i Norge adopterer ny teknologi mye raskere enn i de fleste andre land. Norge er et topp-5-marked i volum, og Entra var en viktig døråpner, sier Gregory Blondeau, adm. direktør i Proxyclick.

Entra først ut og døråpner i Norge
Entra er et av Norges ledende eiendomsselskaper og var først i landet med å ta i bruk Proxyclick. I 2014 utlyste selskapet en anbudsforespørsel på besøksregistreringssystemer, men opplevde at tradisjonelle on-premise-løsninger var kostbare. Proxyclick vant anbudet som følge av selskapets skyløsning med abonnementsbasert, månedlig betaling. I dag bruker selskapet løsningen ved ti lokasjoner definert som flerbrukerbygg.

Smarte funksjoner
Besøksregistrering er en utfordring for virksomheter som ønsker å balansere sikkerhet med smidighet for at gjestene skal føle seg velkomne. Ofte må man gjennom sikkerhetstiltak som registrering av bilnummer eller fylle ut opplysninger på papir. Proxyclick ivaretar sikkerheten og knytter gjest og vert enkelt sammen.
   Gjestene registreres automatisk i programvaren ved møteinnkalling via alle elektroniske kalendre, og velkomstprosessen begynner umiddelbart ved at gjesten får en invitasjon med alle møteopplysninger. Ved ankomst sjekker man enkelt inn på en iPad-kiosk, og en navnelapp skrives ut. Verten blir umiddelbart varslet via SMS, e-post eller en av Proxyclicks mange tredjepartsapplikasjoner som Skype for Business eller Slack.
   Når gjesten sjekker inn, kan verten få et bilde av gjesten, noe som er praktisk hvis man ikke har møttes tidligere. Og grensesnittet kan settes opp med en rekke funksjoner som at gjesten kan få WiFi-kode, valg om foretrukket kaffe mm. Proxyclick lanserer også snart en funksjon som skanner besøkendes ID-kort og dermed bekrefter deres identitet.
   Sikkerheten ivaretas blant annet gjennom at resepsjonist eller besøksansvarlig i bygget alltid har oversikt over besøkende. Hvis eksempelvis brannalarmen går, kan vedkommende sende ut SMS-varsel til alle besøkende med instruksjoner for evakuering.
 
Trapper opp satsingen
Proxyclick har nylig fått tilført 3 MEUR i kapital gjennom venture-fond-selskapet Join Capital for å trappe opp den internasjonale satsingen og utvikle løsningen ytterligere. Selskapet ser på kapitaltilførselen som et steg nærmere visjonen om å kunne tilby virksomheter integrerte smart-løsninger som forener adgangskontroll, CRM, møteromsadministrasjon, innendørsguiding, parkeringshåndtering og annet. Dette for å imøtekomme eiendomsbransjens fokus på smarte bygg.
   – Visjonen er å gjøre ankomst til en sømløs prosess. Parkeringsfasilitetene skal kunne gjenkjenne bilen din, adgangskontrollen er åpen for deg, heisen tar deg automatisk til riktig etasje, du får tilgang til Wi-Fi, og du blir guidet til riktig møterom der favorittdrikken og verten venter på deg – alt gjennom en integrert, smart løsning, sier Gregory Blondeau.

[Tilbake]

 Makeweb CMS 4.1