Tips redaksjonen
16.12.2015

Sporveien 140 år

6.oktober 1875 gikk den første ordinære avgangen med sporvogn fra Homansbyen til Stortorvet i Kristiania. Sporvognen ble trukket av hester og ble driftet av Christiania Sporveisselskab, som ble stiftet 26. august 1874. Hestesporvognen var det første kollektivtilbud i Norge. I dag, 140 år senere, er trikken et svært viktig element i kollektivtrafikken i Oslo og frakter ikke mindre enn 50 millioner passasjerer årlig.

Gjenskaper den første «trikketuren»
6. oktober skrudde Sporveien historien tilbake og gjenskapte den første turen med hestesporvogn. Historien startet i Homansbyen, og det gjorde den også på jubileumsdagen. Klokken 12.00 startet skuespillet som brakte passasjerer gjennom 140 års historie, og som til slutt havnet på Stortorvet – akkurat som i 1875.
   Ingeniør Jens Theodor Vogt var pioneren, og ingen ante vel da for 140 år siden hvilken betydning dette skulle ha for byen. Det var etter hans flere reiser til Amerika og Frankrike at han tenkte at sporvogn måtte være noe for Kristiania. Ideen om at hester dro kjerrer rundt i byen var ikke ny, men ideen om at det skulle foregå på skinner, var ny. Det var mye lettere for hestene å dra kjerre på skinner enn i humpete, til dels gjørmete, gater. Det sentrale knutepunktet var på den tid Stortorvet.

Trikken som kulturbærer
Hestene gjorde en god innsats i mange år, men elektrisiteten innhentet hesten, og 3. mars 1894 fikk den siste hesten hvile, og den første elektriske sporvognen ble satt i trafikk.
   – Trikken er vel kanskje en av byens viktigste kulturbærere, sier dagens sporveissjef Cato Hellesjø. Ingen kunne vel da tenke seg hvilken betydning den skulle ha for byutvikling og miljø. I dag frakter trikken over 50 millioner reisende hvert år, og det satses videre på denne energieffektive og kapasitetssterke løsningen – ja en løsning for fremtidens Oslo.

Kilde: mynewsdesk.com

[Tilbake]

 Makeweb 4.1