Tips redaksjonen
27.10.2017

Smart belysning skal gi de reisende en god opplevelse

Når den nye SAS Loungen på Oslo lufthavn Gardermoen åpner dørene, er det til noe mer enn de vanlige fordelene SAS tilbyr.

Med nyåpningen kan flyselskapet også presentere ny intelligent belysning som skal sikre en god reiseopplevelse før flyet i det hele tatt har forlatt rullebanen.
   Det er ingen overraskelse at tilgang til SAS Loungen i Oslo betyr en vesentlig mer behagelig ventetid enn det en gjennomsnittlig økonomiklassepassasjer opplever. Noe som til gjengjeld er en overraskelse og helt nytt for mange, er den nye smarte investeringen som SAS har valgt i forsøk på å gi deres kunder den beste reiseopplevelsen, allerede før avgang.
   Det er skapt en rekke innovative løsninger med ny intelligent belysning fra Philips Lighting, som gir SAS sine kunder en best mulig opplevelse og sikrer at de er godt forberedt til reisen. Den nye loungen byr blant annet på områder med Daylight Booster, som imiterer dagslys, og som sikrer økt energi og reduserer risikoen for vinter- og høstdepresjoner, noe som ellers preger de mørke vintermånedene i land som Norge. Dette forklarer Astrid Simonsen Joos – CEO for Philips Lighting i Norden.
   – Det er allment kjent at de ikke har vinterdepresjoner i land rundt ekvator, men at det derimot er en utbredt tendens i de nordiske landene, der vintermørket er over oss i lange perioder. Derfor har vi forsøkt å gi de reisende en mulighet for å få ekstra lys og god energi før avreise med Daylight Booster, slik at de på den måten forhåpentlig kan motstå de mørke timene bedre. Noe det jo er mange av her i Norden.

Belysning til ethvert behov og formål
Generelt har belysningsløsningene i den nye loungen lys til mange forskjellige anledninger, blant annet veggbelysningen Luminous Pattern, som ønsker de reisende velkommen med et lyshav, noe som minner om det man kan se ut gjennom flyvinduet om natten før man går inn for landing. I tillegg er det også tre rom med HUE-belysning. Her kan de reisende velge mellom seks forskjellige typer belysning, alt etter humør og formål. Eksempelvis tilbys det lys for den optimale leseopplevelse, konsentrasjon eller nedtoning til avslapping eller partystemning.
   – Målsettingen med SAS next generation lounge concept er å skape en opplevelse i forbindelse med besøket i loungen. Det kan være en opplevelse i form av en innredningsdetalj eller hvordan miljøet i treningsrommet er utformet, forklarer Cilla Nordenberg, Concept & Development Manager hos SAS. Hun fortsetter:
   – Det nye servicekonseptet bygger på det å tilby et miljø som møter de behovene og ønskene som våre gjester etterspør i forbindelse med reisen. Muligheten til å kunne ta hånd om seg selv, være effektiv samt å kunne ta del i ulike happeninger i loungen setter mange av våre gjester stor pris på. Alt sammen i et mijlø som gjennomsyres av en behagelig «hjemmefølelse».
   Daylight Booster og HUE-belysningen er bare noen av de løsningene som Philips Lighting har levert til den nye SAS Loungen i Oslo. Alle de nye løsningene er dessuten koblet opp med Philips Dynalite System og kan styres digitalt gjennom tilhørende touch-screens med et enkelt oppsett.

[Tilbake]

 Makeweb 4.1