Tips redaksjonen
27.02.2015

Skandinavias første el-ferge har fullført 4000 seilinger

Electrovaya og Solund verft informerer om at den fullt ut batterielektriske fergen KF Hisarøy nå har seilt daglig mellom Mjånes og Hisarøy i over ett år, helt uten problemer.

Fergen ble sjøsatt i september 2013 med et helt nytt fremdriftssystem som består av et komplett oppladbart batterisystem. Systemet er levert av Electrovaya og installert av Solund verft, HAFS Elektro & Rør og Elektrovayas norske datterselskap, Miljøbil Grenland AS. Eier av fergen er Wergeland Halsvik AS, og operatør er Gulen Skyssbåtservice.
   Batterisystemet har en kapasitet på 100 KWt og er basert på Elektrovayas SuperPolymer 2.0-teknologi.
   Kabelfergen opererer ca. 10 rundturer daglig mellom fastlandet og Hisarøy, en rundtur på 1,6 kilometer. Kabelfergen drives av to vinsjer om bord, og Elektrovayas batterisystem som er installert om bord i fergen, lades på fastlandet mellom hver rundtur og over natten. KF Hisarøy er bygd for 49 passasjerer og 6 biler.

Stor miljøgevinst
Det at fergen er batterielektrisk, innebærer en stor miljøgevinst. Hvis fergen hadde vært dieseldrevet, ville den ha måttet bruke 180 750 liter drivstoff over forventet levetid, noe som ville ført til 500 tonn med utslipp av blant annet CO2, VOC og carbonmonoxides.

Fornøyd eier
– Wergeland Halsvik AS er meget godt fornøyd med fergen og batterisystemet levert fra verft med samarbeidspartnere, sier Hans Wergeland, eieren av fergen. – Etter hvert som dette markedet vil vokse seg stort, og behovet for mer miljøvennlig, nullutslippsenergi øker, vil dette systemet være velegnet for å løse disse oppgaver innenfor den maritime sektor.

[Tilbake]

 Makeweb 4.1