Tips redaksjonen
18.04.2017

Siemens elektrifiserer arbeidsbåtene i oppdrettsnæringen

Nå er oppdrettsnæringens første batteridrevne arbeidsbåt levert til SalMar Farming AS. Det elektriske fremdriftssytemet er utviklet og levert av Siemens. Teknologien er utviklet gjennom flere år og er gjennomtestet i både offshoreskip og elektriske ferger. SalMar Farmings batterihybrid Elfrida ble døpt 8. februar 2017 på Frøya.

– Nå er det endelig oppdrettsnæringens tur til å bli elektrifisert, og nå gjør vi det med teknologi som er gjennomtestet offshore, sier teknisk sjef, i Salmar Farming AS, Eskil Bekken. Elfrida har akkurat de samme forutsetningene som en hvilken som helst katamaran på 13,5 meter. Jeg er trygg på at Elfrida til og med kan være et bedre fartøy enn tradisjonelle fartøy vi har i drift. I tillegg kommer ingen eksos, ingen støy, sier Eskil Bekken, teknisk sjef, SalMar ASA.
   Fra før har Siemens erfaringer med helelektriske ferger og energibesparende fremdriftssystemer for både line- og brønnbåter. Med full batteridrift tar oppdrettsnæringen et stort skritt mot en mer miljøvennlig drift. Verdens første batteridrevne arbeidsbåt skal benyttes ved Kattholmen som ligger i Frøya kommune.

Siemens ser nye markeder
Den første elektriske arbeidsbåten er en viktig milepæl for Siemens, som ser muligheter i et voksende marked. Batteri- og energistyresystemet (energy management system) er utviklet av Siemens i Trondheim og er basert på løsninger som er utviklet for offshoreskip. Fra før har Siemens levert løsninger for helelektrisk drift av for eksempel bilferger og ikke minst verdens første elektriske fiskesjark. Det betyr at teknologien er utprøvd under tøffe forhold og videreutviklet gjennom mange år.
   – Vi har utviklet det elektriske fremdriftssystemet BlueDrive Plus C gjennom mange år, og med leveringen av Elfrida har vi nå tatt et nytt skritt i retning av en utslippsfri kystfart, sier Moen. Vi har vist at teknologien er robust, reduserer kostnadene og er miljøvennlig, og vi er stolte over at de tekniske løsningene som vi har utviklet på Siemens i Trondheim nå får feste i ett nytt segment der Norge har en ledende stilling i verden.

Sikrer lokale arbeidsplasser
For det lokale verftet på Frøya betyr den nye leveransen to ting: selskapet sikrer verdifulle arbeidsplasser og tar en tydelig posisjon som leverandør av et miljøvennlig alternativ for oppdrettsnæringen.
   – For oss er det svært viktig at vi er en del av utviklingen og kan bygge opp kompetanse som trengs nå og i årene som kommer, forteller Daglig leder, i Ørnli Slipp AS, Torstein Yttersian.

Oppdretter med miljøambisjoner
SalMar jobber for en mer miljøvennlig oppdrettsnæring og har satt seg mål om å bli bransjens mest energieffektive oppdrettsselskap
   – Vi har valgt gjennomprøvde løsninger som Siemens har levert til både elektriske ferger og store skip. Når vi nå kan spare miljøet og samtidig bedre arbeidsforholdene for de ansatte, blir dette veldig spennende, sier teknisk sjef i Salmar Farming AS, Eskil Bekken.

Enova bidrar med 2 millioner
Prosjektet har også vakt oppmerksomhet hos Enova, som bidrar økonomisk.
   – Flere og flere aktører innenfor oppdrett bytter nå ut dieselaggregatene sine med strømforsyning fra land, og med det i bakhodet er vi veldig spente på pilotprosjektet til SalMar. En elhybrid plug-in oppdrettsbåt som kan lade fra landstrømanlegg på forflåtene, representerer noe helt nytt, og hvis SalMar lykkes, kan det få svære ringvirkninger i oppdrettsnæringen. Vi er glade for at SalMar går foran og viser hvordan bransjen kan kutte ned på bruk av fossil energi og er stolte over å kunne bidra til at dette ambisiøse prosjektet nå blir realisert, sier Enovas transport-markedssjef Petter Hersleth.

Kilde: mynewsdesk.com

[Tilbake]

 Makeweb CMS 4.1