Tips redaksjonen
05.01.2021

Servogear leverer framdriftsløsning til batteridrevet hurtigbåt

Verdens første batteridrevne hurtigbåt som skal inn i ordinær rutetrafikk, skal bygges for Kolumbus ved Fjellstrand verft i Vestland.


Båten er planlagt ferdigstilt i 2022 og skal inn i rute fra Stavanger til Byøyane og Hommersåk i første omgang.

   Servogear har gjennom ei årrekke utmerket seg som den foretrukne leverandøren av framdriftsløsinger til hurtiggående båter som setter krav til rekkevidde og energibruk. Slik er det også denne gangen. «Når det kommer til å få maksimal rekkevidde ut av tilgjengelig energi, er det fint lite som kan måla seg med vår Ecoflow Propulsor. Ettersom fokus stadig blir sterkere på effektiv framdrift og det med å nyttiggjøre seg energien best mulig, er det flere og flere som får øynene opp for våre produkter», sier Torleif Stokke, daglig leder i Servogear AS.
   «Vi har jobbet lenge med Tram-prosjektet, og dette er en svært viktig og prestisjefylt kontrakt for oss å få. Tram er, som kanskje kjent, delvis EU-finansiert, og dette blir sett på som et pilotprosjekt for utslippsfri passasjertrafikk til sjøs. At vi nå stadfester vår posisjon i dette markedet med denne kontrakten, betyr svært mye for Servogear og vår satsing videre», legger Torleif til.
   Servogear holder til på Rubbestadneset i Bømlo kommune og har i dag om lag 50 ansatte. Gjennom kontinuerlig innovasjon og produktutvikling har selskapet siden starten i 1973 vært ledende på effektive framdriftsløsninger til hurtiggående båter.


[Tilbake]

 Makeweb CMS 4.1