Tips redaksjonen
11.04.2016

Serverer nye sushismaker

I 2015 servert Lerøy flere millioner sushibiter til kunder i dagligvarekjedene. Nå imøtekommer de sushisultne forbrukere og lanserer helt nye smaker på brettene.


Det nye sortimentet med en blanding av nigiri og maki inneholder blant annet tunfisk, krabbe og edamamebønner i tillegg til de kjente bitene med laks, ørret og scampi.
   Bitene som blant annet produseres i Nord-Europas største sushifabrikk, har også blitt sunnere nå som nigiriene inneholder både ris og linser.

Kvalitet i høysetet
– Vi er stolte av å kunne tilby ni ulike sushibrett til norske forbrukere, sier produktutviklingssjef i Lerøy, Fredrik Hald.
   I moderne produksjonslokaler i Oslo og Bergen settes hygiene og matsikkerhet i høysetet. Bak hvert eneste brett ligger nøye utvalg av ingredienser som sørger for smaksopplevelsen.

Åpenhet
For hele tiden å sikre at sushien på butikkbrettene holder kvalitet, gjennomfører Lerøy kontroll på hver eneste produksjon i fabrikkene – både av råvare og ferdigvare.
   – Vi syns også at det er viktig med åpenhet. Derfor merker vi produktene mer enn det norsk regelverk krever, selv ingredienser under 2 prosent er oppført på etikettene, forteller Hald.

Server romtemperert
Sushi er kategorisert som en kjølevare og skal derfor oppbevares på temperaturer mellom 0 og 4 grader. Jo lengre risen oppbevares kjølig, desto hardere blir den. Derfor er det viktig å romtemperere sushien før den spises for best mulig smaksopplevelse.
   – I flere år har Lerøy utviklet en egen produksjonsteknikk for å sikre at risen bevarer fuktigheten så lenge som mulig, men risen er og vil være en begrensede faktor i forhold til kvalitetsopplevelsen av sushi, opplyser Hald.

Samarbeid med Japan
Den sterke relasjonen mellom Lerøy og partnere i Japan kommer altså nå det norske markedet til gode. Helt siden selskapet – som det første i verden – sendte fersk laks direkte til Japan med charterfly i 1980-årene, har partene sammen utviklet laks som passer perfekt til sushi og sashimi. Lerøylaksen er en merkevare i Japan og har blitt svært populært på grunn av den unike ferskheten, høye kvaliteten og gode smaken.
   – Tilbake har vi fått kunnskap om sushiingredienser og -produksjon, sier Fredrik Hald.

Kilde: mynewsdesk.com

 

[Tilbake]

 Makeweb 4.1