Tips redaksjonen
01.08.2017

Semcon åpner støttetelefon

Har du følelsen av at teknologien tar over? Du er ikke alene. I en ny undersøkelse svarer flertallet at de blir frustrert over teknologi. Samtidig omgir vi oss med stadig mer avanserte produkter. Det forventes at 30 milliarder enheter er tilkoblet i 2020. I musikkvideoen "The Internet of S**t Song", gjør teknologiselskapet Semcon narr av forventningene til tingenes internett (IoT) – og åpner nå også en støttetelefon for personer som er frustrert over teknologi.

Ikke mindre enn 60 prosent av de spurte i en undersøkelse utført av Inizio/Semcon, svarte at teknologi gjør dem frustrerte. Teknologi er også det elementet i dagliglivet vårt vi blir mest frustrert over, mer enn bilkøer og bråkete naboer. TV-er og strømmingsapper topper listen over tilkoblede produkter som gjør oss frustrerte. Halvparten av de spurte sier at frustrasjonene har ført til at de slutter å bruke produktet eller bytter til et annet.

Støttetelefon
For å lette frustrasjonen over teknologi lanserer nå Semcon en støttetelefon som alle kan ringe for å prate med brukerekspertene til selskapet eller bare avreagere på hvor frustrerte de er over teknologien. Samtidig lanseres den litt snodige musikkvideoen "The Internet of S**t Song" med dukken Alex. Denne kampanjen lanseres med et glimt i øyet, men peker også på at mange såkalt smarte produkter er utviklet uten tanke på fordeler for brukerne.
   – Tilkoblet teknologi gir fantastisk potensial, men tingene må gjøres i riktig rekkefølge. Teknologi må tilføre verdi til sluttbrukerne, ikke gjøre dem frustrerte. Det blir dessverre investert store pengesummer unødvendig i produktutvikling som ikke oppfyller brukernes faktiske behov, sier Markus Granlund, konsernsjef i Semcon.

Milliarder av enheter tilkoblet i 2020
Utviklingen av tingenes internett (IoT) peker kraftig oppover de nærmeste årene. 30 milliarder tilkoblede produkter og investeringer for totalt 1,29 trillioner amerikanske dollar er forespeilet for 2020. Samtidig viser undersøkelser fra organisasjoner som Accenture at forbrukerne tviler på verdien av tilkoblede produkter og hva de er ment å brukes til.
   – Markedet for tilkoblede produkter er modent for store endringer. Det finnes mange muligheter, men det er også lett å gjøre ting på feil måte. Vi kan bidra til å øke presisjonen slik at smarte produkter virkelig tilfører verdi og fungerer for både forbrukere i industrien og i dagliglivet, sier Markus Granlund.

[Tilbake]

 Makeweb CMS 4.1