Tips redaksjonen
18.04.2017

Se, en Dragonfly trimaran

Niba Marin er den nye norske importøren av Dragonfly trimaraner. På Sjøen for Alle stiller de ut en Dragonfly 25 Sport i Premiumhallen – et skikkelig råskinn av en båt som er god for 20 knop.

Dragonfly – letthåndterlige turbåter med topp hastighet
Det unike med Dragonfly trimaranene er at de er fullverdige turbåter. Denne 25-foteren klarer seg bra på tur med 2–3 personer. Og Nikolai Bakker i selskapet hevder at det unike med trimaranen slettes ikke bare er farten: – Alle Dragonfly-modellene våre er svært enkle å håndtere, og de er konstruert for å kunne seile 100 prosent med bare to personer om bord. Mange kunder setter pris på at det er enkelt å dra ut på en ettermiddagstur etter jobb, uten at de trenger å bruke lang tid på å forberede eller pakke båten. En annen faktor som gjør denne modellen unik, er at den lett går på en helt vanlig tilhenger og kan taues bak en ordinær stasjonsvogn. Man trenger altså ikke kran for verken å sjøsette båten eller sette opp masten. Dette leverer vi meget gode løsninger på, sier Bakker.

 

Trimaraner med unikt Swing Wing-system
I mange år har det vært utfordringer knyttet til flerskrogsbåter og havneplass på grunn av båtenes bredde. Bakker forklarer at Dragonfly leverer det unike og svært solide Swing Wing-systemet på alle modellene deres. Systemet går i korthet ut på at det er enkelt å trekke inn skrogene, noe som reduserer bredden. Konsekvensen er at båtene blir smale nok til å gå inn i en havneplass med samme bredde som en tilsvarende enskrogsbåt. Systemet bidrar også til å gjøre det enkelt å klargjøre båtene for transport på vei.

Samtlige modeller i sport- og touring-versjoner
Prisen for en Dragonfly 25 starter på 830 000 inkludert moms. Niba Marin leverer alle modellene i forskjellige versjoner. For 25-foteren er det snakk om touring og sport, og her ligger den største forskjellen i at sportversjonen har et litt raskere oppsett på rigg og seil. Båtene har tradisjonelt hatt en ganske bred målgruppe. 25-foteren kjøpes av folk i alle aldre, men de fleste som kjøper en Dragonfly, ønsker seg en skikkelig kul seilbåt som er enkel å bruke, og som de også har anledning til å bruke relativt mye.

Leveres med autolakk i alle regnbuens farger
Bakker opplyser at verftet yter høy service, og at Dragonfly-trimaranene kan leveres i spesielle farger. Og som et av svært få verft i verden leveres båtene med autolakk. Det betyr at kunden kan velge akkurat den fargen han eller hun vil ha. Resultatet er at hver eneste Dragonfly blir spesiell. I tillegg fins det også en lang rekke valgmuligheter med hensyn til interiør.

Ambisjoner om vekst
I mange år har Dragonfly stått uten norsk importør, og i disse årene har det i gjennomsnitt vært omsatt og shippet én båt direkte fra verftet opp til det norske markedet. År 2017 blir det første fulle driftsåret på lenge hvor Dragonfly har en sterk og god norsk importør. Niba Marin har ambisjon om å selge Dragonfly for 6 millioner korner, noe som tilsvarer 3–4 båter. Nikolai Bakker sier: – Vi forventer vekst de neste årene. Det er helt tydelig, både i Norge og resten av verden, at interessen for hurtige flerskrogsbåter er voksende. Årsaken ligger delvis i at denne type båter får en del positiv oppmerksomhet i media. Samtidig har mange av de negative mytene rundt trimaraner blitt avlivet de siste årene. Quorning Boats produserte i fjor 52 båter, og man forventer å holde noenlunde samme nivå i år. De neste årene forventer verftet ytterligere vekst.

Kilde: Sjøen for alle

 

[Tilbake]

 Makeweb 4.1