Tips redaksjonen
20.09.2017

SafePass - «liten» verdensnyhet fra Ramirent

Tidligere i år, under Ramirents anleggsdag på Jessheim, kunne man for første gang se deres egenutviklede barrieresystem for arbeid på vei: SafePass. Nå som «katten er ute av sekken», er de klare for å rulle systemet ut i hele landet.

Systemet er utviklet med tanke på å gjøre anleggsarbeid så trygt som mulig, både for arbeidere og de som ferdes i trafikken. SafePass er utviklet av Ramirents eget utviklingsselskap i Östersund, Jonred.
   Produktleder Bjørn Dyngeland i Ramirent har stor tro på løsningen: – Systemet er svært stabilt og ikke minst fleksibelt, forteller han. – Man kan feste skilt, støybarrierer, kabler og gjerder til barrierene, og det trenger ikke ankres, og det er i tillegg enkelt å flytte, sier han.

Egenutviklet løsning
– SafePass er utviklet med HMS i tankene: Den selvlåsende koblingen og styrende pløyde enden har gjort monteringen tryggere uten klemrisiko for verken hender eller føtter. Barrierene er dessuten utformet slik at de minimaliserer risikoen for føreren ved en eventuell kollisjon, forteller Dyngeland
   – Vi så at det var et stort potensial for utvikling av barrierene som lenge har vært på markedet. Med hjelp av vårt team av innovatører og ingeniører klarte vi å få et sikkert system som også gir mulighet for en enkel logistikk, sier Lars Boogh, som ledet arbeidet med å utvikle det nye produktet.

Trygt for syklister
Sammen med SafePass-systemet har Ramirent utviklet løsningene SafePass GS-Matte og SafePass GS-Rekkverk – begge utviklet og tilpasset for å gjøre arbeidsområdet tryggere for både arbeidere og trafikanter.
   – GS-Rekkverket er utviklet slik at for eksempel syklister ikke kan falle over gjerdet eller hekte styret i gitteret, forklarer Dyngeland. 
   Det gulmalte rekkverket har en høyde på 140 cm og er stabilt takket være solide føtter som kan festes i bakken ved behov. For ekstra sikkerhet kan rekkverket leveres med LED-lys.
   –GS-Mattene er for øvrig utviklet på en slik måte at syklister effektivt må redusere hastigheten når de sykler ved arbeidsområdet, legger Dyngeland til.

[Tilbake]

 Makeweb 4.1