SINTEF bidrar til utvikling av jernbanen i Europa
De norske forskerne skal blant annet jobbe med tidsplanlegging, forvaltning av infrastruktur og logistikk for jernbanefrakt.
Jernbanen flytter varer på en effektiv, miljøvennlig og bærekraftig måte over lange avstander og er viktig for godstransporten i Europa. Foto: Shutterstock
Innovasjonsprogrammet
Europe’s Rail er en såkalt Joint Undertaking i EU, der Jernbanedirektoratet
leder den norske innsatsen på vegne av norsk jernbanesektor. Jernbanedirektoratet
har invitert relevante forskningsmiljøer med i innovasjonsprogrammet, som er
et unikt internasjonalt samarbeid mellom operatører, leverandører og
forskningsinstitutter. - Jernbanedirektoratet har slik
sikret norske forskningsmiljøer en god posisjon innen jernbaneforskning, sier
Roar Norvik som leder SINTEFs konsernsatsing innen mobilitet. SINTEF er med på tre av de seks
første innovasjonsprosjektene i Europe’s Rail: IAM4RAIL IAM4RAIL har som mål å forbedre og effektivisere forvaltning av jernbaneinfrastruktur og rullende materiell. Prosjektet skal demonstrere innovative løsninger for å minimere levetidskostnader og forlenge levetiden til infrastruktur samtidig som man oppfyller sikkerhetskravene og forbedrer påliteligheten og tilgjengeligheten. SINTEF bidrar i to arbeidspakker
og demo-prosjekter. I den ene vil betongbruer og overgangssoner på Ofotbanen
bli instrumentert og modellert. Det skal gjøres i samarbeid med Bane NOR for
å etablere tilstandsbasert vedlikehold med beslutningsstøtte samt metoder for
vurdering og oppgradering av betongbruer. I den andre arbeidspakken vil
SINTEF, sammen med blant andre NORCE og SNCF, videreutvikle et
maskinsynsbasert system for navigasjon og inspeksjon i
jernbanetunneler. Les mer om IAM4RAIL MOTIONAL MOTIONAL skal muliggjøre bedre
planlegging og operasjonell styring av tjenester og tilbud i
jernbanesektoren. SINTEF er involvert i to hovedaktiviteter: Den første
handler om å utvikle optimaliseringsalgoritmer for bedre tidsplanlegging. Den
andre handler om å utvikle optimaliseringsalgoritmer for operasjonell
ledelse, det vil si operativ trafikkstyring og kortsiktig tidsplanlegging.
Algoritmene skal deretter testes ut i samarbeid med ulike aktører i Europa. Det planlegges minst tre
demo-prosjekter: 1. Kortsiktig planlegging med svenske Trafikverket der vi
skal synkronisere godstrafikken mellom Norge og Sverige. 2. Ruteplanlegging
med Hitachi-Ansaldo for å planlegge Genova-krysset. 3. Operativ
trafikkstyring med Thales for å styre tog i sanntid i det norske jernbanenettet. Les mer om MOTIONAL TRANS4M-R Frakt med jernbane er en viktig
del av godstransporten i Europa. Jernbanen spiller en vesentlig rolle i å
flytte varer på en effektiv, miljøvennlig og bærekraftig måte over lange
avstander. Selv om jernbanefrakt har flere fordeler, som reduserte utslipp av
klimagasser sammenlignet med veitransport, er det likevel rom for
forbedringer, spesielt gjennom å utnytte digitale teknologier. Digitale
plattformer og systemer kan brukes til å optimalisere logistikken knyttet til
jernbanefrakt. TRANS4M-R skal derfor utvikle og
demonstrere digitale løsninger innen to områder: det første er en digital og
automatisert vognkobling (“Full Digital Freight Train Operation”) som sørger
for at togvogner kan sammenkoples på en vesentlig mer effektiv måte. Det
andre området, “Seamless Freight Operations”, tar sikte på å oppnå en sømløs
drift av jernbanefrakt over landegrenser, med ulike aktører og ulike
transportmåter. SINTEF er spesielt involvert i “Seamless Freight Operations”,
og skal i samarbeid med aktører som Jernbanedirektoratet, Bane Nor og svenske
Trafikverket bidra til utvikling og demonstrasjon av systemer for smartere
trafikkstyring og planlegging av godstog. Alt i alt skal TRANS4M-R styrke
jernbanens konkurranseevne som et attraktivt alternativ til veitransport for
godstransport. |