Tips redaksjonen
20.07.2015

Rørosmeieriets eventyrlige suksess

Eventyret om Rørosmeieriet startet med en gjeng driftige ansatte med klokketro på lokale produkter. Nå utvides driften med et nytt meierianlegg. Det fruktbare samarbeidet med Coop har vært viktig for suksessen.

I Rørosregionen har det vokst frem et moderne mateventyr, og andelslaget Rørosmat, der Rørosmeieriet er én av 26 andelshavere, har satt seg som mål at merkevaren ”RØROSMAT – mat fra Rørosregionen” skal være Norges tydeligste merkevare innenfor lokalmat.   
   Rørosmeieriet ble stiftet i 2001 for å videreføre drift i anlegget til tidligere Tine Midt-Norge på Røros.
   – Tine hadde flere ganger tidligere truet med at anlegget skulle legges ned, og i et forsøk på å motvirke dette fant de ansatte ut at de skulle lage et produkt som var helt spesielt for regionen, forteller meieribestyrer Trond Vilhelm Lund. – Så for 20 år siden så Rørosmeieriets unike bakteriekultur dagens lys, og det la grunnen for vår berømte tjukkmjølk.
   Dette var spiren til gründermentaliteten hos de ansatte, som også var blant de nye eierne av Rørosmeieriet da Tine-anlegget ble lagt ned.

Økende etterspørsel
I starten produserte Rørosmeieriet de lokale spesialitetene tjukkmjølk og skjørost, samt at de leide ut noe produksjonskapasitet til Tine.
   – Siden har vi lagt stein på stein. Blant våre største suksesser er Røros Smør og Røros Rømme, som er basert på resepter fra Ingrid Skancke i Djupsjølia ved Røros. Hun var blant de siste i traktene våre som laget smøret hjemme på gården i «kinnbytte», noe hun hadde lært av sin mor og bestemor, forteller Lund.
   I 2002 solgte Rørosmeieriet 3 tonn Røros Smør. I år regner de med å runde 150 tonn.
   – Det forteller litt om salgskurven. Vi merker veldig godt at etterspørselen etter lokalprodusert mat er sterkt økende, sier Lund.

Godt samarbeid
I 2010 inngikk Rørosmeieriet og Coop et samarbeid, og Coop ble dermed den første dagligvarekjeden i Norge som lanserte sin egen melk: Coop Änglamark ekstra lett melk. Den ble raskt en suksess og fikk i fjor følge av Coop Änglamark lettmelk. Nå slippes en ny variant: Coop Änglamark syrnet melk naturell.
   – Jeg kjenner på en skrekkblandet fryd foran denne lanseringen, for jeg har en følelse av at dette kommer til å bli et stort produkt for oss, sier Lund og skryter uhemmet av designen melkekartongen har fått.
   – Vi har et veldig godt samarbeid med Coop, og at vi nå lanserer et nytt produkt, bekrefter at Coop er en seriøs aktør som tenker langsiktig. Det er mye av årsaken til at vi i år begynner med en produksjonslinje to i Tines gamle lokaler på Tolga. Det vil gi betydelig økte utviklingsmuligheter både for oss og Coop sier han.

Mer synlig
Alle Rørosmeieriets produkter er økologiske, og Coops kunder har trykket Coop Änglamark-melken til sitt bryst.
   – Lanseringen av Coop Änglamark syrnet melk er steg tre i vår satsing på økologiske melkeprodukter fra lokalprodusenten Rørosmeieriet, forteller ansvarlig for egne merkevarer i Coop, Hege Berg-Knutsen.
   – Først kom ekstra lettmelk, deretter fikk vi på plass lettmelka, og nå også et godt syrnet alternativ til forbrukeren. Vi har et tett og godt samarbeid med Rørosmeieriet, med en langsiktig plan for felles satsning på økologiske produkter til det norske markedet, sier Berg-Knutsen.

Kilde: mynewsdesk.com

[Tilbake]

 Makeweb CMS 4.1