Tips redaksjonen
02.01.2014

Rolls-Royce med kontrakt på brønnbåt til Færøyene

Rolls-Royce har signert kontrakt om levering av design og utstyr til en brønnbåt som skal bygges for rederiet Bakkafrost på Færøyene av det tyrkiske verftet Tersan. Kontraktsverdien på Rolls-Royce-leveranser er ca. 60 millioner kroner.

Brønnbåten er av Rolls-Royce-design, type NVC 386, med den karakteristiske Wave Piercing-baugen, som reduserer bølgemotstanden med opp mot ti prosent sammenlignet med konvensjonelle bauger. Fordi man kan holde farten oppe, også i grov sjø, kan seilingsplan og leveringstider holdes uten å måtte bruke ekstra drivstoff. 
   – Bakkafrost får en helt ny hverdag med dette nyskapende fartøyet, sier Monrad Hide, leder for avdelingen for fiske- og spesialfartøy i Rolls-Royce. – Både kvalitet, kapasitet, komfort og miljømessige hensyn er uten sidestykke. Et stort utviklingsarbeid ligger bak. CDF-analyser sikrer rederiet et mest mulig drivstoffbesparende og kostnadseffektivt fartøy.
   Om bord blir fisken oppbevart i tre lasterom med full vannsirkulasjon og filtrering, konstruert for optimal transport av levende fisk. Separate systemer sørger for simultan lasting av tankene samt trykkbasert lossing til land. Et avlusingsanlegg med stor kapasitet skal også om bord.
   Båten blir 75,8 meter lang og 16 meter bred. Lastekapasiteten blir 3000 kubikkmeter, tilsvarende 450 tonn levende fisk. I tillegg til design og engineering skal Rolls-Royce levere en integrert utstyrspakke inkludert dieselelektrisk framdriftsanlegg samt to C6 Bergen-motorer.
   Mannskapets bo- og arbeidsforhold har vært en viktig del av designarbeidet. Syv enpersonslugarer, stor salong med separat spiseplass, treningsrom og badstue hører med.
   Brønnbåten til Bakkafrost er det tredje fartøyet med denne designen levert fra Rolls-Royce. Norske Sølvtrans fikk i oktober overlevert en brønnbåt levert av Zamakona-verftet i Spania og har en til under bygging.

[Tilbake]

 Makeweb 4.1