Tips redaksjonen
11.08.2016

Rolls-Royce leverer nyutviklet propell til yachter i Middelhavet

Rolls-Royce har signert en kontrakt med det italienske verftet Benetti om levering av en ny lettvektsthruster som blir bygd delvis ved bruk av karbonfiber. Propellsystemet er utviklet i Ulsteinvik.

– Effektiv propulsjon med lav vekt er viktig for å redusere miljøpåvirkningen til en moderne yacht, sier Vincenzo Poerio, CEO hos Benetti. – Vi har jobbet tett sammen med Rolls-Royce på veien mot et propellsystem til vår nye serie med eksklusive megayachts. Resultatene er veldig gode, og fem enheter er allerede solgt. Flere er nå under bygging for å korte ned leveringstiden og møte en økende interesse for denne modellen, sier han.

Samarbeid med Benetti
Den nye Azipull Carbon 65 (AZP C65) er utviklet med bruk av karbonfibre i girhuset, som gir en betraktelig lavere totalvekt på hele systemet. Kompositthrusteren har høy virkningsgrad, god manøvreringsevne som sammen med lav vekt bidrar til redusert drivstofforbruk.
   – Den nye propellen har vært utviklet over tid, og vi har hatt stor glede av samarbeidet med Benetti. Deres lange erfaring med å bygge yachts og engasjementet de har for å bygge den perfekte båten, har vært inspirerende for oss, sier Gary Nutter, direktør for propulsjon og motor hos Rolls-Royce.

Trekker fartøyet fremover
Azipull-propeller trekker et fartøy fremover i stedet for å skyve og har propellen vendt forover, motsatt vei av vanlige propeller og azimuth-thrustere. Det medfører mindre støy ved at kavitasjonen (dannelse av luftbobler) blir mindre, og ved at hovedmotorene kan plasseres lenger bak i skipet, vekk fra passasjerområdet. I større og tyngre utgaver er dette en godt kjent thrustermodell for mange offshorerederier og har vært en salgssuksess for Rolls-Royce over flere år. Den nye karbon-modellen er en videreutvikling tilpasset mindre fartøy.
  
Også tilgjengelig for andre båter
Azipull Carbon 65 er utviklet for yachts, men vil også bli tilgjengelig for hurtigbåter og andre hurtiggående arbeidsbåter. Den første modellen i serien er designet for en ytelse på 2 MW. Hver thruster har en vekt på 2800 kilo. Et automasjons- og kontrollsystem følger også med i leveransen fra Rolls-Royce til Benetti. Kontrakten omfatter flere enheter som skal leveres over de neste tre årene, i tråd med RINA-klassifisering for yachts. Den første yachten, M/Y Ironman på 125 fot, er allerede levert,

Fakta om Rolls-Royce
Rolls-Royce har cirka 50 000 ansatte i 50 land. Det britiskeide konsernet er en verdensledende leverandør av løsninger som gir drivkraft – på land, sjø og i luft. Virksomheten har fem hovedområder: sivil luftfart, militær luftfart, marine, power systems og kjernekraft.
   I Norge er det omlag 2800 Rolls-Royce ansatte, hvorav 1 900 i Møre og Romsdal. Flertallet av disse jobber i Rolls-Royce Marine AS, mens cirka 800 er ansatt i Bergen Engines AS, som hører inn under Power Systems-divisjonen. 

[Tilbake]

 Makeweb CMS 4.1