Meny
03.09.2012

Revolusjonerende norsk skipsdesign

Ulstein lanserer en skipsbro som kan revolusjonere sjøfarten. – Dette er et fremragende eksempel på en norsk bedrift som hevder seg på grunn av kvalitet, et unikt produkt, innovative løsninger og design, sier nærings- og handelsminister Trond Giske.
Ulstein Group lanserte verdensnyheten ”Ulstein Bridge Vision” under den store olje- og energimessen i Stavanger. Siden 2009 har verftet og industrikonsernet jobbet med utviklingen av konseptet. Det hele startet med at Ulstein fikk starthjelp til idéutvikling fra Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Programmet ledes av Norsk Designråd.

I løpet av tre år har 479 virksomheter fra 90 bransjer søkt om til sammen 220 millioner kroner i innovasjonsstøtte fra DIP. I alt har 53 bedrifter i Norge fått totalt 18 millioner kroner i DIP-støtte.

– Dette har vært så vellykket og er såpass unikt i internasjonal målestokk at dette bør føres videre. Ved å hjelpe utvalgte prosjekter med designdrevet innovasjon, oppnår vi resultater som gir inspirasjon, læring, kunnskap og kompetanse både til næringslivet, forsknings- og utdanningsmiljøene og samfunnet som helhet, sier Giske.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no