Meny
27.04.2020

Reparasjon og lakkering av støtfanger

Støtfangere er en av bildelene som er mest utsatt for skader, og derfor er reparasjon og lakkering en av de mest vanlige oppgavene på bilverkstedet.

Slik reparerer du en støtfanger: Start med å rengjøre støtfangeren grundig med vann og såpe. Tørk så støtfangeren med trykkluft og avfett med et avfettingsmiddel som TEROSON VR 10, før du fjerner så restene fra avfettingsmiddelet, olje og smuss for å klargjøre støtfangeren til bearbeiding.
Deretter gjennomfører du en detaljert skadeanalyse for å oppdage eventuelle uregelmessigheter på støtfangeren. Alle synlige skader bør merkes med en markør for å unngå at de blir oversett når støtfangeren skal repareres. Deretter fjernes/pusses vekk småbiter og andre materialrester. Dette hindrer at materialrester forstyrrer arbeidet i de påfølgende trinnene. Til slutt repareres støtfangerskadene som er identifisert og merket, i den grad plastmaterialet kan repareres:
   Generelt sett, før du påfører lim eller sparkel, bør de utsatte plastområdene først forbehandles. Til dette arbeidet brukes primer, noe som gjør det enklere for lakken å feste seg til plastmaterialet. Hvis du jobber med plast med dårlig vedheft, kan du bruke standard primer som Teroson UP 150 eller spesialprimer som Loctite SF 770 (ved bruk av Loctite HY 4070)
   Små uregelmessigheter på støtfangeren som små bulker og riper, bør sparkles med en plastsparkel som Teroson UP 250. Plastsparkel er mer fleksibel og elastisk enn polyestersparkel eller glassfibersparkel, og gir i tillegg en tett og porefri overflate.
   Reparasjon av sprekker utføres med spesifikt polyuretan-lim for plast.
Når sparkelen eller limet er herdet/tørket, er det viktig å slipe støtfangeren slik at overflaten blir glatt og jevn. Ved større skader, kan du først slipe med P-120 og P-180 og deretter finslipe med P-240. I tillegg er det viktig å bruke riktig slipeteknikk for å få optimalt resultat. Småskader kan slipes med P-180 og P-240.
Det er også mulig å bruke et universalt hybridlim som et alternativ til tradisjonelle lim- og sparkelprodukter. Disse nye produktene kan brukes til å reparere alle typer skader på bilens syntetiske materialer. Et eksempel på denne typen lim er Loctite HY 4070. I denne videoen kan du se reparasjonsprosessen av en støtfanger med småskader.
   Når skadene er slipt og overflaten utjevnet, sendes støtfangeren videre til lakkering.

Slik lakkerer du en støtfanger
Etter sliping må støtfangeren klargjøres til lakkering. Etter priming, grunning og sliping er støtfangeren klar til sparkling og etterfølgende lakkering.
Ved sparkling gjøres følgende: Dekk til og bruk maskeringstape på alle deler og områder som ikke skal lakkeres.
   Tetting av små defekter med sparkel for å perfeksjonere finishen.
Påfør et nytt lag primer (eks. Teroson 150) på ubehandlede plastdeler.
Når du påfører sparkelmassen, etter at du har fulgt produsentens instruksjoner om blandingsforhold, er det viktig å bruke optimal påføringsteknikk.
   Når sparkelmassen har tørket, må du slipe med P-400 for det første laget og deretter med P-500 for det andre og tredje laget. Resten av støtfangeren bør også sparkles slik at lakken fester seg skikkelig.
   Når sparkelmassen er slipt skal støtfangeren blåses med trykkluft, rengjøres og avfettes slik at den er klargjort for lakkering. Lakkeringsprosessen er i virkeligheten en repetisjon av sparklingsprosessen, men gir i tillegg farge og finish.

Konklusjon
Reparasjon og lakkering av støtfangere er en av de vanligste oppgavene på et karosseriverksted. Så hvis du er godt kjent med denne prosessen og de ulike produktene som brukes, kan dette arbeidet utføres mye raskere og mer effektivt. Universalt hybridlim er et av produktene som kan brukes i denne prosessen.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no