Tips redaksjonen
29.05.2017

Rask suksess for ny Hyundai-importør

Trøndelag Trucksenter ble fra nyttår ny, norsk importør av Hyundai-trucker.

Den nye importøren med noe av det tyngste utvalget.Fra venstre: Stener Sørensen, Tore Hansen, Håvard Stuevold og Krister Stav.

Importen har gitt en rask omsetningsvekst og økte markedsandeler for Trondheimsbedriften, som har forhandlet trucker i snart 30 år. Med Hyundai i repertoaret var 2016-omsetningen passert etter bare fire måneder.
  
Det overrasket nok flere i bransjen at lille Trøndelag Trucksenter ble foretrukket som norsk representant i konkurranse med langt større forhandlere. – Noen ganger finner man bare tonen, uavhengig av størrelse og prestisje. Trøndersk beskjedenhet og koreansk filosofi kan ha noe til felles. Nøktern drift, ingen overdrevne løfter og tett oppfølging av kunder. Typisk koreansk og typisk trøndersk, mener Stener Sørensen, daglig leder i Trøndelag Trucksenter.

Truckhovedstaden
Hyundai er ikke den første av de store truckprodusentene som finner sin norske samarbeidspartner i Trondheim. Både Toyota og Still har fra før lagt den norske importen til trønderhovedstaden. Med importen av Hyundai, har Trucksenteret erstattet mange, mindre merker og konsentrert seg om hovedmerket.
   – Hyundai dekker hele behovet. Den koreanske kjempen er landets nest største industrikonsern, etter Samsung og leverer fra de minste, elektriske til store dieseltrucker med kapasitet på 25 tonn. I tillegg produserer de skip, solceller, biler, heiser og anleggsmaskiner.

Bedre utstyrt
For et firma med så lang erfaring og etablerte kunderelasjoner som Trøndelag Trucksenter er det naturlig nok en del spenning knyttet til skifte av hovedmerke.
   – Overgangen har vært helt smertefri, sier Sørensen. – Hyundai er et velkjent merke og mange kjenner kvaliteten fra bilene og annet utstyr fra Sør-Koreas nest største industrikonsern. Dette er mye truck for pengene, med mye utstyr og lange garantier.

Kunnskapsdrevet
Hyundais satsing på en rekke teknologiske produkter gir konsernet et sterkt fokus på utvikling og kunnskap, forteller Sørensen. – Vi merker det på det europeiske hovedkontoret i Belgia. De har voldsomt fokus på å overføre kunnskap, implementere strukturer og sikre servicegraden. Nå som vi kan spesialisere oss på Hyundai, ser vi at detaljkunnskapen blir bedre hos alle medarbeidere. Vi blir rett og slett flinkere og mer effektive, både som rådgivere og mekanikere. Økt kunnskap betyr alltid økt servicenivå, uansett hva man jobber med, mener Sørensen.

97 prosent deledekning
Hyundai Europa holder til i Belgia med et stort servicesenter, opplæring og delelager. Dekningen på deler er hele 97 prosent og alt leveres over natt. Sørensen sier at de merker Hyundais gjennomførte måte å jobbe på. Strukturert, nøyaktig og pertentlig.
   Trucksenteret har servicepartnere over hele Norge og forhandlere på Møre og Østlandet. Det kan bli naturlig å utvide forhandlernettet, men all vekst vil skje kontrollert og organisk.
   –Vi vil bygge sten for sten. Tett oppfølging og riktig rådgiving vil fortsatt være nøkkelen for videre vekst. Her tenker vi og Hyundai helt likt, avslutter Sørensen.

[Tilbake]

 Makeweb 4.1