Tips redaksjonen
11.03.2015

Radarsensorer overvåker blindsonen og gjør det tryggere å skifte fil

Blindsonen er en konstant kilde til fare ved f.eks. filskifte og er årsaken til mange ulykker. MRR-radarsensorer kan overvåke blindsonen og advare føreren ved fare for kollisjon – og nå settes MRR-systemet fra Bosch i serieproduksjon.

Vi lærer å orientere oss før vi skifter fil ved å se i bakspeilet, sidespeil og tilbake over skulderen. Men selv for dem som følger denne forskriften nøye, er bilens blindsone, dvs. området langs og rett bak bilen, en konstant kilde til fare som ofte er årsaken til alvorlige ulykker. Man kan ikke se dette området ved hjelp av verken bakspeilet eller sidespeilene, men det er likevel stort nok til at selv en minibuss kan forsvinne ut av synsfeltet og dermed overses ved et flyktig blikk over skulderen. For å redusere denne risikoen har Bosch utviklet en filskifteassistent som mottar informasjon fra den nye MRR-radarsensoren.

Overvåker blindsonen
– Med MRR rear «ser» bilisten seg faktisk over skulderen hele tiden, ettersom andre trafikkanter pålitelig og nøyaktig registreres i blindsonen, forteller Gerhard Steiger fra ledelsen i Bosch Chassis Systems Control.
   Og nå implementerer en av verdens ledende bilprodusenter systemet fra Bosch i serieprodusert mellomklassemodell med et høyt produksjonstall. For å gjøre det tryggere å skifte fil har den europeiske produsenten installert to sensorer som er skjult i støtfangeren – en til venstre og en til høyre. De to MRR rear-sensorene overvåker området ved siden av og diagonalt bak bilen, og med en effektiv styringsprogramvare sammenlignes sensorinformasjonen slik at man får et komplett bilde av all trafikk i området bak bilen.

Advarer ved risiko for kollisjon
Hvis en annen bil nærmer seg bakfra eller allerede befinner seg i blindsonen, varsles føreren via f.eks. en varsellampe i sidespeilet. Hvis bilens fører likevel blinker for å skifte fil, sender filskiftassistenten en ekstra akustisk eller annen advarsel. Og MRR rear kan gjøre mye mer enn å bistå ved filskifte – sensorene er nemlig også en del av Boschs tverrtrafikkadvarsel. De gir, for eksempel, støtte når man rygger ut av en skråparkering hvor det er dårlig sikt. I en avstand på 50 meter advarer systemet mot kryssende biler, syklister og fotgjengere fra venstre eller høyre bak den ryggende bilen. Som fører av bilen får man derfor en rettidig advarsel når det er en potensiell risiko for kollisjon – enten visuelt eller i form av en lyd.

Kan brukes i selv små biler
MRR kan også brukes til å samle inn informasjon foran bilen i andre førerassistansesystemer. Bosch bruker f.eks. MRR til ACC (adaptiv avstands- og hastighetsregulering) og til et forutseende nødbremsesystem. En stor fordel ved Boschs MRR er enhetens kompakte konstruksjon: Radarsensoren er mindre og lettere enn en pakke smør, og det betyr at det også er plass til den i selv små biler. – Med MRR-sensoren tilbyr Bosch en skreddersydd og økonomisk overkommelig løsning som gjør det mulig å montere radarsensorteknologi som standard i alle bilsegmenter, fastslår Gerhard Steiger.
   MRR-teknologien er basert på fjerde radargenerasjon fra Bosch. Radaren fungerer på frekvensbåndet 76–77 GHz, som er standard for radarbruk til biler i nesten alle land i verden.

Kilde: presswire.no

[Tilbake]

 Makeweb 4.1