Tips redaksjonen
20.07.2015

Prisbelønnet emballasje

Gründerne i Epleslang og designerne i Dinamo mottok Hedersprisen for god design i april i år for emballasjen til et eplemostprodukt.

Prosjektleder Thea Mehl i Norsk design- og arkitektursenter mente at Epleslang var en verdig og spennende vinner. – Dette er et strålende bevis på de verdiene som profesjonell designbistand kan tilføre gründerprosjekter. Designerne har laget en viktig og enkel emballasje som på en liten flate forteller historien og bidrar til å holde prosjektet i live gjennom konstant rekruttering, uttalte Mehl under prisutdelingen.
   Ideen bak Epleslang er utnytting av millionene av epler som råtner i landets hager. Gründerne ønsket å ta et initiativ slik at disse ressursene kunne utnyttes til produksjon av eplemost. Iniativtaker Anne Dubrau stiftet så selskapet Epleslang i 2012 sammen med designeren Runa Klock og juristen Stine Melkstavik.
 
Emballasje som rekrutteringsverktøy
Gjennom felles kjente ble Dinamo tipset om prosjektet og tok kontakt. De så de sosiale verdiene som lå i prosjektet og tilbød seg å hjelpe gründerne med å skape en merkevare og en visuell profil som kunne fortelle historien.
   – Dinamo gjorde en fantastisk analyse av oss og produktet vårt. Basert på denne definerte vi hva som var essensen ved produktet vårt og hvordan vi kunne kommunisere dette enkelt og troverdig, sier Dubrau.
   To krav lå til grunn for designarbeidet: Hele historien måtte få plass på etiketten slik at flere eplehageeiere kunne rekrutteres, og etiketten måtte være enkel å sette på for personer med funksjonsnedsettelser. I tillegg var det ønskelig med en løsning som var billig i produksjon, og som hadde en gode miljøegenskaper.
   De endte opp med en emballasje med et unikt, organisk uttrykk. Et enkelt ark med illustrasjon av Peter-John de Villiers fra byHands slås rundt flasken og utgjør kjernen i Epleslangs kommunikasjon med kunder og hageeiere. Innsiden av arket fungerer som en veggavis med gode fortellinger om fellesskap, økologi, giverglede, arbeidsglede og god, naturlig smak.
   Designjuryen var henrykt over historiefortellingen til Epleslang og Dinamo: «Det er fantastisk å se hvordan ett enkelt ark med invitasjon til eplegivere utgjør kjernen i kommunikasjonen. En slik emballasjebruk kommuniserer godt budskapet om å sløse mindre og bruke nedfallsfrukten. Budskap, formspråk og navnevalg fremstår som autentisk og ekte», står det i juryens kjennelse.
 
Tredoblet antall frukthager
Lanseringen høsten 2013 ble en stor suksess for den bærekraftige eplemosten. Salget ble raskt doblet, og flaskene fikk innpass hos flere eksklusive kolonialbutikker og serveringssteder. Epleslang-gründerne ble kontaktet av et nesten overveldende antall hageeiere som ville donere bort frukten sin.
   – I fjor gikk vi fra 221 til 750 eplehager, og dermed kunne vi ansette 28 personer med funksjonsnedsettelser som trenger arbeidstrening. Vi ser at kundene bruker emballasjen som kilde til å spre vårt budskap. De har blitt våre beste ambassadører, sier Anne Dubrau.
 
Kilde: Pressenytt

[Tilbake]

 Makeweb 4.1