Tips redaksjonen
05.10.2018

Personaliserer handleopplevelser med AI og AR

Adobe Research, selskapets utviklingslab, jobber nå med en rekke teknologiprosjekter som kan komme til å prege handleopplevelsene fremover.

Et av Adobes innovasjonsprosjekter handler om å bidra til at virksomheter ved hjelp av kunstig intelligens (AI) og utvidet virkelighet (AR) kan endre produktanbefalinger dynamisk basert på kundens ansiktsuttrykk. Eksempelvis vil en butikk som selger solbriller automatisk kunne foreslå et utvalg pilotbriller hvis kundens ansikt uttrykker misnøye ved et sett runde briller.
   Adobe jobber også med å utnytte stemmeassistenter for økt merkevareengasjement. Med løsningen Adobe Target kan selskaper teste stemmebasert innhold i for eksempelvis Amazon Alexa for å skape personaliserte kundeopplevelser. Eksempelvis kan en flyplass bruke Alexa til å oppdatere en reisende på flight-status og samtidig formidle vedkommende et tilbud på en regnjakke hvis det er meldt regn på destinasjonen.
   Adobe Target får samtidig ny funksjonalitet som gjør det enklere å gjøre dynamiske sammenlikninger av sannsynligheten for at en kunde foretar ulike kjøpshandlinger – og deretter vekte dette i kundens profil. For eksempel kan en møbelbutikk tildele en score utfra sannsynligheten for at en kunde vil kjøpe en seng, og en annen score for kjøp av et bord. Produktet med høyest score prioriteres automatisk når personen besøker nettsiden.
   Funksjonen Smart Layout bruker AI til å tilpasse websiders innhold utfra den enkelte kundes preferanser, så den besøkende automatisk får den mest relevante informasjonen øverst på siden. Eksempelvis kan en hotellside automatisk prioritere spa- eller golf-fasiliteter på siden utfra hva den besøkende er mest tilbøyelig til å interessere seg for.
   - Personalisering må være kjernen i kundeopplevelsen. Vår utviklingslab fortsetter å levere innovasjon basert på AI- og maskinlæring i Adobe Sensei for å hjelpe virksomheter å nå helt frem til den individuelle kunde, på tvers av plattformer og kanaler, sier Imran Afzal (bildet), marketing-sjef for Adobe i Norden.

[Tilbake]

 Makeweb CMS 4.1