Tips redaksjonen
09.02.2018

Optimalisering med STILL iGo neo

Etter en lang og intensiv testfase har nederlandske Detailresult Logistiek bestilt 34 iGo neo CX20 fra STILL. De selvgående truckene vil bli satt i drift i næringsmiddelavdelingen hos Detailresult Logistiek i Velsen-Noord.

Selskapet hadde allerede erfaring med forgjengeren til iGo Neo. ‒ Resultatene var lovende nok til at vi har holdt øye med teknologien. Selv om prosessoptimaliseringen ved våre distribusjonssentre allerede har kommet langt, er vi alltid på utkikk etter muligheter for ytterligere forbedringer, som for eksempel å ta i bruk selvgående trucker, sier Arjan Warmerdam, prosjektleder for Detailresult Logistiek.
   De 34 iGo Neo-truckene fra STILL gjør det mulig å optimalisere prosessen enda mer. Detailresult leier truckene og betaler for bruken. ‒ På den måten betaler vi bare for den faktiske bruken, og vi nyter godt av maksimal fleksibilitet, forklarer Warmerdam.

Øker produktiviteten
iGo Neo følger etter operatøren hvor enn han eller hun går når den er i drift, og holder alltid trygg avstand til hyllene og eventuelle hindringer i veien, slik at operatøren er fri til å konsentrere seg om jobben. Dette gir vesentlig bedre plukkhastighet og reduserer feilplukking. Uavhengige tester har vist at disse truckene øker produktiviteten med opp mot 47 prosent sammenlignet med konvensjonell ordreplukking.
   Grundig testing hos Detailresult Logistiek bekrefter disse resultatene. ‒ Den eksakte økningen i produktivitet avhenger av hvilke artikler som plukkes og av plukkeruten, sier Warmerdam. ‒ Hvis avstanden mellom stoppene ikke er for stor, trenger ikke operatøren å gå av og på trucken for hver gang, og da blir han mer produktiv, legger han til.
   I tillegg til økt produktivitet har de praktiske testene utført hos Detailresult Logistiek også vist at iGo Neo reduserer den fysiske belastningen på operatøren.
Nå trenger ikke operatøren å sette seg på trucken hver gang den skal flyttes. ‒ De ansatte opplever at denne måten å jobbe på reduserer belastningen på knær og rygg.

Begge hendene fri
Prosjektlederen forklarer at måten iGo Neo styres på gir store fordeler. ‒ Vi har sammenlignet ordreplukkeren vår med andre selvgående industritrucker. Andre trucker styres manuelt, ofte med en hanske eller fjernkontroll som henger i beltet. Operatøren trenger ikke å styre iGo Neo på samme måte. Når operatøren forlater trucken og trykker på en knapp på siden av trucken, holder iGo Neo øye med den som trykket på knappen med 360°-scanneren, forklarer Warmerdam.
   Hvis operatøren går videre til neste plukkestopp vil trucken automatisk følge etter. Når operatøren stopper et sted vil trucken også stoppe.
   ‒ Det krevde en viss tilvenning, men da de først ble vant til det, er alle våre ansatte svært fornøyd med denne måten å jobbe på. De har begge hendene fri og kan konsentrere seg om plukkingen, legger Warmerdam til.

Flerkundeplukk
Med iGo Neo har Detailresult Logistiek gått over til flerkundeplukk, hvor tre rullende kurver plukkes samtidig for økt produktivitet.
   ‒ Muligheten for flerkundeplukk var en av grunnene til at vi hovedsakelig har konsentrert oss om trucker innenfor en spesiell sektor. Hvis vi lykkes med dette prosjektet, vil vi se på potensialet for å justere våre eksisterende plukkeprosesser og sette inn iGo Neo-trucker også på andre områder, avslutter Warmerdam.

[Tilbake]

 Makeweb 4.1