Tips redaksjonen
24.10.2014

Nytt vinterdekk fra Continental

Continental ContiVikingContact 6 er et helt nytt piggfritt vinterdekk som lanseres i høst. Dekket kjennetegnes ved høy sikkerhet, lav rullemotstand, lavt lydnivå, jevn slitasje og lang levetid.

Det første piggfrie vinterdekket for nordiske forhold med navnet ContiVikingContact kom i 1996, og nå har selskapet altså kommet fram til en ny versjon, ContiVikingContact 6. Dekket er utviklet for optimal sikkerhet under alle nordiske vinterforhold, i sving og ved akselerasjon, men spesielt for bremseegenskaper på snø og is. 
  – ContiVikingContact 6 er et balansert vinterdekk som er laget for å passe alle vinterforhold som man kan møte på i Norge enten det er dyp snø, blank holke, våt eller tørr asfalt, sier teknisk sjef hos Continental Dekk Norge Frank Larsen.  

Asymmetrisk mønster
Asymmetrisk mønster i ContiVikingContact 6 gir optimal tilpassing til moderne bilelektronikk samtidig som barmarksegenskapene bedres. Nye materialer og ny konstruksjon gir lavere rullemotstand, bedre våtgrep og lengre levetid. 
  – Det asymmetriske mønsteret på ContiVikingContact 6 er designet for å gi best mulige egenskaper på is, snø og barmark. Utsiden har skulderknaster for gode barmarksegenskaper, senter er optimalisert for å gi gode isegenskaper, og innsiden er utviklet for å gi de beste snøegenskapene, sier Larsen. 

Ny gummiblanding
For å gjøre snøgrepet enda bedre har den innerste delen i ContiVikingContact seks riller med «åpnere» i lamellene og «kjettinger» i de langsgående rillene som holder på snøen. Takket være disse nyvinningene har ContiVikingContact 6 betydelig bedre snøegenskaper.
  Den nye, myke gummiblandingen sørger for godt isgrep, og et optimalt antall sinuslameller gir jevn fordeling av belastningen. Ved nedbremsing på isunderlag oppstår en tynn vannhinne mellom veibanen og dekket. Denne blir effektiv fjernet av de mange lamellene og resultatet er en sterk forbedring av isgrep.
  Det nye dekket er også designet for å gi lavest mulig støynivå med gummiblandinger som holder seg myke selv ved lave temperaturer og som fortsetter å gi nødvendig sikkerhet. Stammekonstruksjonen i dekket er også slik at den gir jevnest mulig overgang mellom stive og myke områder, for på den måten å minske rullemotstanden. 
  ContiVikingContact 6 har også en skarp skulder, men med en rundere banebue enn tidligere. Dette sikrer sidegrep på vinterføre og bedrer barmarksegenskapene.  

Bedre egenskaper på alle underlag
I forhold til tidligere er det nå flere lamellkanter og en ny lamelldesign som drenerer vannhinnen under dekket ved kjøring på is. Dette har ført til en stor bedring av sikkerhet og veigrep på isunderlag. Dekket har også noen nordiske designdetaljer i sideveggene med både snøkrystaller og isfjell. 
  ContiVikingContact 6 lanseres nå i 48 dimensjoner for personbil og 29 SUV/4X4-dimensjoner. 

Kilde: mynewsdesk.com

[Tilbake]

 Makeweb 4.1