Meny
27.07.2017

Nytt opphavsmerke for norsk sjømat

Sjømatrådet lanserer i dag et nytt opphavsmerke for norsk sjømat, «Seafood from Norway». Det nye merket garanterer norsk opphav og skal bidra til å forsterke norsk sjømats posisjon globalt.

– Sjømat er en av Norges viktigste eksportnæringer og har potensial til å bli vår sterkeste merkevare globalt. Med det nye opphavsmerket tydeliggjør vi Norge som avsender og garantist for verdens beste sjømat. Vi ønsker et opphavsmerke som hele sjømatnæringen kan være stolt av, og som bidrar til å løfte næringen inn i en fremtid der sjømat er vår viktigste eksportvare, sier Renate Larsen, administrerende direktør i Norges sjømatråd.
Larsen legger til:
   – Norge har naturgitte forutsetninger for å levere verdens beste sjømat. Det kalde og klare havet som gir den unike smaken. Norske myndigheter som er garantist for en bærekraftig forvaltning av sjømatressursene. Menneskene som viderefører lange tradisjoner og skaper nye innovasjoner. Forskningen, forvaltingen og teknologiutviklingen som er i verdensklasse. Vi har mye å være stolt av som sjømatnæring og som sjømatnasjon.

Lange tradisjoner
Nordmenn har eksportert sjømatprodukter i tusenvis av år. Tørrfisken fulgte med vikingene både som proviant og handelsvare. Bacalhau da Noruega, den autentiske klippfisken, går helt tilbake til 1690-årene. I moderne tid finner man den norske laksen i 140 markeder verden over. Levende kongekrabbe sendes i dag til kresne og kvalitetsfokuserte kunder i Dubai, New York og Seoul. Fra Norge finner også skrei, torsk, sei, sild, makrell og kaldtvannsreker veien til middagsbord over hele verden.

Økt synlighet og gjenkjennelse
Sjømatrådet ønsker at det nye opphavsmerket skal bidra til å øke synligheten og gjenkjennelsen globalt, på tvers av markeder, produkter og arter. Merket gir et tydelig signal om norsk opphav. Det nye merket skiller seg fra de fleste opphavsmerker, noe som er et bevist valg. Norsk sjømat skal fremstå som naturen vår og menneskene som jobber i næringen. Unik, rakrygget og stolt av å representere sjømat fra Norge.
   – Omfattende tester i våre viktigste markeder både i Europa og Asia bekreftet at vi nå har et sterkere opphavsmerke som fungerer på tvers av arter og markeder, sier Larsen.

Verdens nest største sjømateksportør
– Verden er i endring, konsumentenes preferanser har endret seg, og den norske sjømatnæringen har vokst. Norge er i dag verdens nest største sjømateksportør – og potensialet er enda større. Det nye opphavsmerket bringer sjømatnæringen inn i fremtiden og tydeliggjør hvilken rolle Sjømatrådet har, sier Marianne E. Johnsen, styreleder i Norges sjømatråd.

Lansering i Brüssel
Selve lanseringen av det nye opphavsmerket fant sted på et av årets viktigste begivenheter innenfor sjømat. På standen til Norges sjømatråd, under verdens største fiskerimesse i Brüssel, var næringsaktører, media og fiskeriminister Per Sandberg til stede under den digitale avdukingen av opphavsmerket.
   – Dette merket skal bli norsk sjømats nye symbol ute i verden. Når en japaner eller brasilianer finner norsk sjømat i butikkhyllene, skal de fleste produktene være merket med dette opphavsmerket. Det er en garanti på at råvaren kommer fra Norge. Jeg gleder meg til å se det nye merket neste gang jeg besøker en dagligvarebutikk ute i verden, sa fiskeriminister Per Sandberg etter lanseringen i Brüssel.
   Det er designbyrået Uniform som har utviklet det nye opphavsmerket på oppdrag fra Sjømatrådet.
   – Gjennom et godt og tett samarbeid har vi lykkes i å skape et fremtidsrettet opphavsmerke som forsterker i stedet for å konkurrere med bedriftens egne logoer eller merkevarer. Det har vært et av de fremste målene, sier markedsdirektør Kristin Pettersen i Sjømatrådet, som har ledet prosjektet.
   Merket er utviklet for å skape assosiasjoner til speiling av fjell i havet, fjell, hav og horisonten som binder dem sammen.
   – Vi ønsker å gjenspeile det unike med Norge; det kalde klare havet, våre naturgitte premisser, vår respekt for naturen, vår kystkultur og vårt opphav. Vårt mål er at det nye opphavsmerket tydelige kommuniserer denne stoltheten, sier kreativ leder Tone Bergan i Uniform.

Kilde: mynewsdesk.com

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no