Tips redaksjonen
11.06.2019

Ny teknologi skal gi båteierne ro i sjela

En ny løsning som blant annet måler og varsler G-krefter, støt, vannivå og posisjon kan begrense og forebygge skader på båten.

Paal Kaperdal, gründer av SensarMarine. Foto: Fremtind

- Nå kan båteiere enkelt ha tilsyn med båten sin akkurat når de ønsker, og bli varslet om noe skulle skje – uten at de trenger å dra dit båten ligger fortøyd, sier skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.
   Fremtind vil teste løsningen blant et knippe forsikringskunder i SpareBank 1 og DNB denne sommeren og den påfølgende opplagssesongen.
   - Vi tror fjorårets varme sommer har vekket båtfolket opp av dvalen, og at flere vil ty til sjøen fremfor å reise utenlands i sommerhalvåret, sier Nielsen.

Vil gi færre båtskader og tyveri
I den nye forsikringsløsningen installeres en hovedenhet som måler G-krefter og støt, og som har GPS som viser eksakt posisjon. I tillegg brukes sensorer som måler batteritilstand, vannivå og temperatur og det hele styres via en app.
   - Sensorene vil gi båteieren tidlig varsling av avvik og hendelser, som gjør at de kan begrense og i stor grad forebygge skader før de oppstår, sier Nielsen.
Forsikringsbransjen har de siste tre årene registrert godt over 32 000 båtskader, med en solid økning i fjor grunnet en varm og lang sommer. Av de drøye 4500 båtskadene Fremtind har registrert blant forsikringskundene i SpareBank 1 og DNB de siste tre årene skjer over 60 prosent av skadene mens båten ligger fortøyd.
   - Synkeskader, tyveri, sammenstøt og skader som følge av dårlig vær er typiske skader som vi vil se færre av med denne løsningen. Tyveri skjer når båten er fortøyd, men også i stor grad når båten ligger i opplag på land, sier Nielsen.

E-call til sjøs
Fremtind har gått i partnerskap med bergensfirmaet SensarMarine, som leverer teknologien.
   - SensarMarine skjønner hvordan deres løsninger kan gi trygghet til våre båtforsikringskunder, sier Nielsen.
   - Forventingene er store til smartbåt-teknologi og hvordan dette vil påvirke det moderne båtlivet. Vi ser frem til å samarbeide med en engasjert partner slik som Fremtind, og gjøre det tryggere på sjøen og redusere skade og slitasje på båten, sier gründer Paal Kaperdal i SensarMarine.
   SensarMarine og Fremtind ser også på muligheten for å utvikle en form for e-call til sjøs. E-call er en alarmtjeneste ved bilulykker, og alle nyproduserte biler etter 1. april 2018 må ha e-call.
   - Norges langstrakte kyst byr på kanskje verdens tøffeste klima for fritidsbåter, og med en e-call-løsning har vi mulighet til å redde liv. Vi er stolte av å kunne tilby norskprodusert teknologi som ligger helt i front utviklingen på dette spennende feltet, sier Kaperdal.

[Tilbake]

 Makeweb CMS 4.1