Tips redaksjonen
20.07.2015

Ny design for ankerhåndteringsfartøy

Under årets Sea Asia-konferanse lanserte Wärtsilä en nytt fartøydesign for ankerhåndterere. Den nye designen kjennetegnes av enkelhet, effektivitet, lavt drivstofforbruk og redusert miljøpåvirkning.

Den nye designen er egnet for middels til store ankerhåndterere (AHTS`er) og er basert på et 2-speed girsystem. Løsningen er valgt for å møte designkravene om reduserte kostnader og mindre kompleksitet, uten at driftssikkerheten blir svekket. Wärtsilä anslår at den nye designen gir en reduksjon på mellom 20 og 25 prosent i drivstofforbruk sammenlignet med konvensjonelle firemotors dieselløsninger. Eksosutslipp reduseres tilsvarende.
   Wärtsiläs 2-speed girløsning er utviklet for fartøy med en variert driftsprofil, for eksempel offshorefartøy. Løsningen gir mulighet for å justere skipets propellturtall i henhold til den aktuelle operasjonen, mens motorturtallet holdes konstant. Ingen kraft går tapt når propellhastigheten endres. Det vil ikke være nødvendig med endringer i mannskapskravene, ettersom den nye designen ikke setter krav til spesielle elektrokunnskaper for å operere fartøyet.
   – Wärtsilä har en imponerende merittliste og bred erfaring med å produsere effektive AHTS-design som er basert på velprøvd teknologi. Dette resulterer i at våre skipsdesigner konsekvent setter nye standarder når det gjelder effektivitet og miljømessig bærekraft. Vår kompetanse, kunnskap og globale organisasjon er avgjørende for å kunne maksimere lønnsomheten og verdiene til våre kunder, sier Riku-Pekka Hägg, visepresident i Wärtsilä Ship Design.
   Wärtsiläs nye serie med AHTS-design har en trekkraft på 180 tonn, med mulighet for 150 eller 220 tonn og et hybrid fremdriftssystem med en 2-speed girkasse. Designserien er kompatibel med ABS og det nyeste SOLAS-regelverket.

[Tilbake]

 Makeweb CMS 4.1