Tips redaksjonen
04.05.2017

Ny belysning gir store gevinster hos Orkla

Moderne lysteknologi sparer både miljøet for unødig CO2-utslipp samtidig som det sikrer bedre arbeidsmiljø. Dette har de merket hos Idun, der de sparer 77 prosent på energiforbruket med belysningskonseptet GreenWarehouse.

Det er blitt mer miljøvennlig å produsere alt fra ketsjup og sennep til tørrvarer på Rygge. Årsaken er at bedriften Idun, som er en del av Orkla Foods, har oppgradert sin belysning til den nyeste teknologien innenfor fabrikklys i sin lagerhall. De gamle konvensjonelle kvikksølvlampene har blitt skiftet ut med GreenWarehouse-teknologien fra Philips Lighting. Som navnet antyder, har det medført store besparelser på energiforbruket, som har blitt redusert med 77 prosent. Men i tillegg til besparelsene tilfører løsningen også intelligente funksjoner.

Et godt ENØK-tiltak
– Orkla har et program der vi jobber med kontinuerlig forbedring. Det er ledelsesdrevne prosjekter for energitiltak, og vi gjorde en kartleggingsstudie der vi så at oppgradering av belysningen er et godt ENØK-tiltak, sier Håvard Hagen hos Orkla Foods Norge AS.
   Det er ikke bare i budsjettet at de nye LED-lysene har skapt overskudd. Det har også gitt overskudd hos de ansatte, som nyter godt av lyset i de åtte meter høye lagerhallene.
   – Vi som jobber her, er svært fornøyd. Arbeidsmiljøet har blitt mye bedre, og lyset gir bedre oversikt og lettere lesbarhet. Armaturene har en dobbel asymmetrisk lysfordeling, og det gir god spredning og en langt jevnere belysning oppover i reolene, sier Stefan Göttsche i teknisk avdeling ved fabrikken.

Nøkkelen er trådløs kommunikasjon
Med trådløs kommunikasjon er behovet for tidskrevende og kostbare installasjoner av kabler redusert til et minimum. Og med sensorer får man hjelp til å styre belysningen slik at den hele tiden er optimal. Belysningen er soneinndelt, slik at man bare har lys på i de sonene der det registreres bevegelse. Samlet sett har prosjektet til Idun en tilbakebetalingstid på bare tre år.
   – Vi opplever at norske bedrifter har fått øynene opp for at energibesparende belysning kan bety mye for omkostningsnivået og forbedringen av arbeidsmiljøet og produktiviteten. Den opplevelsen de har hatt på Idun-fabrikken, kjennetegner det vi hører fra andre kunder, og vi er glade for at vår utvikling av nye tekniske produkter kan være fordelaktig for norske kunder og ansatte, sier Astrid Simonsen Joos, CEO Philips Lighting Nordics.
   Planen på Idun-fabrikken er nå at belysningen på kontoret og utendørs også skal skiftes til en nyere og mer energibesparende teknologi.

[Tilbake]

 Makeweb 4.1