Tips redaksjonen
01.08.2017

Norsk sjømatsuksess i Korea

Koreanere spiser mer sjømat enn noen andre i hele verden, og norsk sjømat står for en stadig større del av dietten.

Under et seminar i den koreanske hovedstaden Seoul i juni presenterte Sjømatrådet sin sjømatstudie, som er den første noensinne i Korea. Og funnene er svært lovende for norsk sjømateksport.

Sjømat viktigste proteinkilde
Koreanske konsumenter foretrekker i stor grad sjømat som proteinkilde. Faktisk hele 75 prosent sier at de foretrekker fisk og skalldyr fremfor kjøtt, både til hverdags og fest. Dette står i sterk kontrast til andre moderne markeder, der proteinkilder som kjøtt og fjærkre regjerer.
   – Det at koreanerne i så stor grad mener at sjømat er den viktigste proteinkilden, er utrolig positivt for fremtiden til norsk sjømateksport. Korea er et utrolig spennende marked for sjømat, og veksten i sjømateksporten hit har vært eksepsjonell, forteller Sjømatrådets utsending for Korea og Japan, Gunvar Lenhard Wie.
   Både i forkant og etterkant av seminaret har Wie og Sjømatrådets Alexander Sherling i Korea opplevd stor medieinteresse for norsk sjømat.
   – Vi opplever at koreanske medier er positivt opptatt av hvordan vi fokuserer på utviklingen av sjømatmarkedet i Korea. Mediene her ønsker å rette søkelyset på positiv utvikling i sjømatkonsum og bærekraftig forvaltning av havets ressurser. Norge blir sett på som en foregangsnasjon når det kommer til sjømat og hvordan vi arbeider med opphav som merkevare, mener Wie, som forteller at utviklingen av det koreanske opphavsmerket K-Fish ble inspirert av Norges nye «Seafood from Norway»-merke.

Norge er et foretrukket opphavsland
Studien som ble presentert under et seminar for både norske og koreanske sjømataktører, viser også at opphav er viktig, og at Norge spesielt har et godt renommé som sjømatnasjon. Hele 82 prosent av de koreanske konsumentene, på tvers av alder, inntekt, kjønn og bosted, mener at opphavsland er en viktig faktor når de velger sjømat, og hele 98prosent svarer at de er oppmerksomme på opphav.
   – Som i de fleste andre land troner egenprodusert sjømat øverst i preferansene i Korea, men vi har en unik posisjon i og med at folks preferanser for norsk sjømat ligger svært nært preferanse for koreansk, og langt over alle andre opphavsland. Med et så godt utgangspunkt er det svært velkomment at vi nå har fått et moderne og tydelig opphavsmerke vi kan presentere her ute i markedet, mener Wie.

Eventyrlig vekst og stort potensial
I 2016 økte sjømateksporten med hele 73 prosent i forhold til fjoråret. Det tilsvarer en verdi på 2,15 milliarder kroner.  2017 fortsetter i samme retning. Hittil i år er verdien av sjømateksporten til Korea på 870 millioner kroner, en økning på 150 millioner mot samme tid i fjor. Siden 2012 er verdien nesten femdoblet.
   – Korea har absolutt potensiale til å bli en sentral eksportdestinasjon for norsk sjømat. Veksten vi har sett her de siste årene, er helt eventyrlig. Ja, landet er langt mindre enn både Kina og Japan, men her finnes det over 50 millioner kjøpesterke sjømatelskere som virkelig er i ferd med å få øynene opp for norsk sjømat, sier Wie.
   Koreanerne spiser årlig 58,4kg sjømat, mer enn noe annet land i verden. Sjømatrådets studie viser at det er makrell som er favoritten på koreanske middagsbord, men at de på restaurant heller velger mer eksklusiv sjømat som laks og kongekrabbe.
   – Fersk norsk laks har virkelig gjort sitt inntog her de siste årene. Før ble det importert mye frossen laks til Korea, hvoretter det meste ble til røkelaks. Nå som det meste går til rått konsum, har den norske, ferske høykvalitetslaksen tatt helt over, forteller Wie.
   Så langt i år har det blitt eksportert 8500 tonn laks til Sør-Korea, opp 1700 tonn fra samme periode i fjor. Det gjør landet til det fjerde største vekstmarkedet for laks målt i volum. For makrell er Sør-Korea det tredje største markedet i verden.

Største marked for kongekrabbe
Korea er også det største markedet for norsk kongekrabbe. Før 2013 lå eksporten på mellom ett og 15 millioner kroner, men så tok markedet av, og i 2016 var verdien oppe i 167 millioner kroner. Så langt i 2017 er verdien ned 18 prosent som følge av at volumet for perioden er ned nesten 30 prosent.
   – Kongekrabben flys inn levende fra Norge til Sør-Korea. For bare noen uker siden åpnet DHL en egen sjømatrute fra Banak i Finnmark til Oslo Gardermoen. Derfra ble fersk laks og levende kongekrabbe fløyet direkte til markeder i Øst-Asia. Det at man får levert så ferske råvarer så effektivt, er et stort pluss, mener Wie.

[Tilbake]

 Makeweb CMS 4.1