Tips redaksjonen
20.10.2017

Norsk e-handel setter vill rekord: 105 milliarder på ett år

For ellevte året på rad tegner den toneangivende analysen Norsk E-handel et bilde av et digitalt Norge i rivende utvikling: Norsk e-handel opplever 16 prosent vekst på ett år og runder for første gang 100 milliarder NOK i omsetning. Pilen peker bare én vei, og det kan bli en utfordring for den fysiske detaljhandelen.

Rapporten Norsk E-handel 2017 tar i år temperaturen på et digitalt Norge i imponerende utvikling: Med mer enn en fordobling av omsetningen over de siste fem årene fra 51,8 milliarder NOK i 2012 passerer norsk e-handel i år 105 milliarder NOK i omsetning, noe som er 16 prosent mer enn i fjor, da norsk e-handel omsatte for 90,6 milliarder NOK.
   – For fem år siden hadde man neppe forestilt seg at veksten ville fortsette i så høyt tempo, og at norsk e-handel ville fordobles på bare fem år. Men det er ingenting som tyder på at festen stopper her, for vi ser en konstant økende kjøpelyst blant alle aldersgrupper, samtidig som flere bransjer finner veien til den digitale markedsplassen, for eksempel dagligvarer og forsikringer, som vinner innpass blant forbrukerne bak skjermene, forteller Johanna Tell, Partner Manager i DIBS Payment Services, ledende innenfor nettbaserte betalingsløsninger og en del av Nets.

Mobilen tar over
Det er særlig én faktor som har avgjørende betydning: Andelen av nordmenn som har handlet fra mobiltelefonen, runder 54 prosent – en enorm stigning på 170 prosent siden 2012, da bare 20 prosent av forbrukerne handlet via mobil og nettbrett.
   – Det kan ikke sies tydelig nok: Hvis man ikke optimerer sin nettbutikk og tilhørende betalingsløsninger til mobile plattformer, har man nesten tapt på forhånd. Vi har mobilen med oss konstant, og vi bruker den mer enn 200 ganger om dagen, så jeg ser bare én vei denne utviklingen kan ta, sier Johanna Tell og peker på at det er barnefamilier og menn som er de mest aktive mobilshopperne.

Norge helt i front
Kikker man på omsetningen i Skandinavia, ligger vi utrolig nær hverandre med henholdsvis 105,1 milliarder NOK i Norge, 105,7 milliarder NOK i Danmark og 106,4 milliarder NOK i Sverige, men tar man høyde for at antallet forbrukere i alderen 15–74 år er nesten 10 prosent høyere i Danmark, og at Sverige har mere enn 86 prosent flere innbyggere i aldersgruppen, er det ingen tvil – Norge er helt i front. I Finland omsetter e-handelen for 79,7 milliarder NOK, så her ligger de noe etter sine nordiske naboland.
   – Det stor likhet mellom de nordiske markedene med fremgang i alle fire landene, akkurat som mobilhandelen stormer frem på alle markeder. Ser vi på betaling, har vi derimot vidt forskjellige preferanser. I Danmark er betalingskortet den helt store vinneren, mens nettbanken er altoverskyggende i Finland. Svenskene er glade i å betale med faktura, og her i Norge står både PayPal og kortbetaling sterkt, kan Johanna Tell fortelle.

Ekspert: En firedel av kjøpesentrene kommer til å stenge
Den massive fremgangen i netthandelen kan bli en hemsko for den fysiske detaljhandelen, hvis man skal tro framtidsutsiktene fra DIBS’ egen e-handelsekspert Patrik Müller, som følger nøye med på det amerikanske markedet. Ifølge Patrik Müller er dette markedet typisk 6–7 år foran det skandinaviske marked i utviklingen.
   – En av de mest synlige tendensene vi ser i USA akkurat nå, er at fysiske butikker stenger. Prognoser viser at opptil 9000 fysiske butikker må stenge dørene i løpet av det neste året. Og i løpet av sju år vil en firedel av alle amerikanske kjøpesentre være stengt, rett og slett fordi forbrukerne foretrekker å kjøpe varene sine på nettet. Tendensen er kanskje ikke overraskende, men den understreker at bedriftene blir nødt til å omstille seg. Forbrukerne har tatt stilling til hvordan de ønsker å handle, lyder det fra Patrik Müller.

[Tilbake]

 Makeweb 4.1