Tips redaksjonen
03.01.2014

Norges beste vekstskapere 2013

Under den nasjonale finalen i EY Entrepreneur Of The Year ble det mandag kveld 2. desember kåret vinnere i kategoriene handel, industri og tjenester. Brødrene Aas fra Romsdal fikk hovedprisen som årets EY Entrepreneur Of The Year og går videre som Norges representanter i den internasjonale finalen i Monaco i juni 2014.

I Norge har vekstskapere fra 55 selskaper vært gjennom regionale finaler før de 12 beste av dem møttes i den nasjonale finalen. Brødrene Johan, Halvard og Olav Aas mottok vinnertrofeet av finansminister Siv Jensen og Norden-sjef Erik Mamelund i EY under en festforestilling der 600 representanter for norsk samfunns- og næringsliv var med på å hylle dem og de øvrige vinnerne. Kåringen, som arrangeres i over 60 land, er en del av verdens største vekstskaperprogram. 
  
De øvrige kategoriene ble vunnet av Jason R. Eckhoff og Hans Chr. Birkeland i Reisegiganten AS, Oslo (Handel) og Henning Stokke og Trond Arve Pettersen fra Hytracc Consulting AS, Stavanger (Tjenester). Adm. direktør Thomas Martin Adams i One Piece Jump In AS ble kåret til årets unge vekstskaper i Norge – YOUNG Entrepreneur Of The Year 2013.

Vinner av kategori INDUSTRI og vinner av hovedprisen
Aas Mek. Verksted AS er et skipsverft med lange tradisjoner. Verftet ble etablert i 1911 av Johan Rasmussen Aas. I dag eies og drives skipsverftet av tredje generasjon, av brødrene Halvard, Johan og Olav Aas, og skaperglede er fortsatt en av byggesteinene i deres daglige virke. Tradisjonelt har aktiviteten bestått av nybygging av fiskebåter for kyst- og havfiskeflåten, men i de senere årene har selskapet spesialisert seg på utvikling og bygging av brønnbåter for oppdrettsnæringen og mindre tankskip.
   Egen design og konstruksjon har vært en stor styrke for bedriften i forbindelse med den rivende utviklingen som har vært på brønnbåter til oppdrettsnæringen, og har vært en kritisk suksessfaktor for bedriften. Frem til i dag har det blitt levert nærmere 50 brønnbåter i ulike størrelser. 
  
Selskapet er i dag et rasjonelt og topp moderne verft som er størst og ledende i verden i forhold innovasjon, utvikling og produksjon av brønnbåter.
  
Den uavhengige juryen begrunnet tildelingen til brødrene Halvard, Johan og Olav Aas slik: «Vekstskaperne står i spissen for en virksomhet med lang historie preget av skaperglede og evne til å forstå markedet og tilpasse virksomhetens strategi for fortsatt utvikling og lønnsomhet. Selv med stadig økende internasjonal konkurranse har virksomheten opprettholdt posisjonen som markedsleder og standardsetter i sin nisje. Virksomhetens styrker ligger i innovasjon, skreddersøm og solid håndverk. Juryen mener at brødrene Halvard, Johan og Olav Aas i Aas Mek. Verksted AS med deres engasjement for de ansatte, bedriften og bransjen er verdige vinnere av EY Entrepreneur Of The Year 2013.»

Vinner av kategori HANDEL
Reisegiganten AS er et resultat av fusjonen mellom Solfaktor AS og Restplass.no AS i 2009. Gründerne så at de var for små hver for seg til å klare å løfte virksomheten mye videre og valgte å slå seg sammen. Med et godt lederteam har virksomheten utviklet seg svært positivt på alle områder etter fusjonen.
   Reisegiganten har flere sentrale virksomhetsområder innenfor reiseliv: reisebyrå, turoperatør, meta (prissammenligning) samt mediekanal. Selskapets mål er å være en innovativ markedsleder innenfor reiselivet. Reisegiganten er i dag lokalisert sentralt i Oslo sentrum med 45 ansatte.
  
Solfaktor AS ble stiftet i år 2000 av Hans Christian Birkeland; Restplass.no AS samme år av Jason Richard Eckhoff. Selskapet sitter i dag på nettstedene Restplass.no, Sistaminuten.se og Afbudsreiser.dk; alle tre ledende aktører i sine land.
  
Den uavhengige juryen begrunnet tildelingen til Eckhoff og Birkeland slik: «Virksomheten har siden etableringen vokst til å bli en av de største aktørene i sin bransje på det skandinaviske markedet. Vekstskaperne har stått i spissen for en imponerende økonomisk utvikling i løpet av disse årene, og de har vist meget god evne til å forstå markedet og foreta tilpasninger. Med bakgrunn i selskapets ulike forretningsområder og deres egenutviklede IT-plattform har virksomheten mulighet for å raskt snu seg rundt og satse på de forretningsområdene som til enhver tid genererer høyest marginer.
  
Juryen mener at Jason R. Eckhoff og Hans C. Birkeland i Reisegiganten AS med deres engasjement for de ansatte, bedriften og bransjen er verdige vinnere av EY Entrepreneur Of The Year 2013, kategori Handel.»

 Vinner av kategori TJENESTER
Hytracc Consulting AS (HC) leverer Hydrocarbon accounting, et segment (IT-tjenester) innenfor olje og gass som mer eller mindre er definert av gründerne. Henning Stokke startet selskapet i februar 2010 og er styreleder.  Trond Arve Pettersen startet i august 2010 og er daglig leder. Hytracc Consulting har etablert seg som en ledende aktør innenfor en nisje der det er behov for stor ekspertise, og hvor systemløsningen er kritisk for kundens drift – hydrocarbon accounting innenfor olje og gass sektoren. 
   Selskapet har inngått rammekontrakter med de flere større internasjonale oljeselskaper og jobber kontinuerlig med å få inn nye. Dette er i tråd med selskapets mål om å inngå avtaler med sentrale aktører i olje- og gassbransjen. I tillegg har de en målsetting om at selskapet skal holde på de ansatte, i tillegg til å ansette nye hvor neste milepel er 100 ansatte (i dag er de 90 ansatte). 
  
Selskapet har fra første stund hatt internasjonale ambisjoner og driver i dag globalt med kontorer i Aberdeen, Calgary, Groningen, Houston, Stavanger, Trondheim og Kuala Lumpur. 
  
Den uavhengige juryen begrunnet tildelingen til Stokke og Pettersen slik:
«Virksomheten opererer i et globalt marked i et segment de mer eller mindre har definert selv. Markedsposisjonen er oppnådd gjennom kompetanse og skreddersøm. Vekstskaperne har et sterkt internasjonalt renommé, de har vist god evne til å forstå markedet, og løsningene som leveres, er kritisk for kundenes drift. Virksomheten har stadige planer om ytterligere ekspansjon og er godt posisjonert for videre vekst. 
   Juryen mener at Henning Stokke og Trond Arve Pettersen i Hytracc Consulting AS med sitt engasjement for de ansatte, bedriften og bransjen er en verdig vinner av Ernst & Young Entrepreneur Of The Year 2013, kategori Tjenester.»

Vinner av kategori YOUNG Entrepreneur Of The Year
OnePiece Jump In ble kåret til YOUNG Entrepreneur Of The Year 2013. Selskapet selger såkalte «jump suits», et sammenhengende klesplagg i utgangspunktet bare ment som et behagelig søndagsplagg for en kald vinterdag. Vekstskaperne tok produktet relativt kjapt internasjonalt, og det selges i dag til 80 land fra internettbutikker, samtidig som man er fysisk til stede i de største landene med egne concept stores.
   Selskapet ble stiftet av Thomas Adams sammen med Knut Gresvig og Henrik Nørstrud våren 2010, og har helt fra starten hatt positivt resultat og god resultatmargin. All vekst i selskapet har vært egenfinansiert.
  
Gründerne startet med nettbutikk i Norge, fikk raskt oppmerksomhet fra populære bloggere som Voe og Ida Wulff og var i tillegg aktive på sosiale medier. Norge fungerte som testmarked, og erfaringer både fra feil og smarte trekk ble tatt med internasjonalt. Selskapet ekspanderte tidlig til UK og etter hvert videre til Sverige, Australia og USA med egne concept stores, primært som showrooms for nettbutikken. 
  
Selskapet har etter hvert fokusert på å bygge en egen merkevare som også rommer andre klesprodukter når OnePiece-produktet er mettet i markedet. I fjor høst lanserte OnePiece sin egen kleskolleksjon. Virksomheten er også blitt mer og mer profesjonalisert, bl. a med designere som tidligere har jobbet for Acne og Tommy Hilfiger, til å designe logo og kjøre foto shoots for OnePiece.
   
Den uavhengige juryen begrunnet tildelingen til OnePiece slik:
  «Årets YOUNG-vinner har klart å videreføre småskala gründervirksomhet på gutterommet til å bli en særdeles innovativ, lønnsom og internasjonal virksomhet. Det startet med ideen om et helt nytt produkt, som raskt ble en farsott – først i Norge og deretter internasjonalt. Senere er produktet utviklet til å bli en større kolleksjon, og virksomheten har brand stores i en rekke land over hele verden. All vekst er egenfinansiert, og virksomheten har tatt flere strategiske grep som har vært avgjørende for veksten, blant annet samarbeid med profesjonelle designere samt aktiv bruk av blogger og sosiale medier som markedsføringskanaler. Virksomhetens kjennetegn er ekte entreprenører som ser gleden av å gå fra ideer til nye produkter. YOUNG Entrepreneur Of The Year 2013 er OnePiece Jump In AS.»

[Tilbake]

 Makeweb 4.1