Tips redaksjonen
20.07.2015

Norge får en sterkere aktør på stål og metaller

Nye Tibnor gjør at Norge får en sterkere aktør i stålbransjen. – Vi er nå en komplett leverandør på det norske markedet, sier adm. dir. John Børge Halvorsen.

I fjor fikk stålprodusentene SSAB og Ruukki godkjenning til å slå seg sammen, og nå har Ruukki blitt til Tibnor, som er en divisjon i SSAB.
   –Vi gleder oss over at vi nå er Tibnor. Dette innebærer at vi blir en komplett leverandør av stål og metaller til det norske markedet. Vi er en av få distributører som dekker hele kundens behov med våre produkter. Tilbudet, alt på ett sted er et av våre største fortrinn, sier adm. dir. i Tibnor, John Børge Halvorsen.
   – Det nye Tibnor vil også kunne bidra med løsninger som blir bedre tilpasset de forskjellige behovene, samtidig som vi kan jobbe over landegrensene. Flere norske selskaper etterspør nettopp det med tanke på produksjon også i andre land, sier Halvorsen.

Mer effektive løsninger med Tibnor
Kundene kan også forvente en mer effektiv produksjon med Tibnor som leverandør, gjennom et større utbud av prosessering og forbehandling.
   – Vi vil bli mer effektive ved at vi blir større og samtidig lokale. Det nye Tibnor er en av Nordens største innkjøpere av stål og metaller, og det betyr at vi i Norge også vil trekke fordeler av dette. Vår eier, SSAB, har etter sammenslåingen med Ruukki stålproduksjon både i Sverige og Finland. SSABs produksjon av flate produkter, profiler og rør dekker veldig mye av distributørbehovet. I tillegg kommer resten av leveringsprogrammet, slik som legerte stål, rustfritt og metaller fra anerkjente eksterne leverandører. Summen av dette vil komme hele verdikjeden til gode, påpeker Halvorsen

Nordens ledende
Tibnor er Nordens største leverandør av stål og metaller og sikrer materialforsyningen til industriselskaper både i Norden og i Baltikum.
   – Norsk industri vil nå få ta del i den konkurransekraften som Tibnor kan bidra med, og med det viser vi at Tibnor virkelig satser på det norske markedet, sier Halvorsen. – Med Tibnor på laget vil man gå en tryggere framtid i møte. Vi vil kunne tilby mer effektivitet i innkjøp og distribusjon.

Nordiske, men også lokale
Tibnor er et nordisk selskap, men Halvorsen påpeker at de som er eksisterende kunder il føle seg hjemme med det nye navnet. – Vi ønsker å være så lokale som mulig for å kunne hjelpe kundene våre på best mulig måte. Derfor er våre lokalkontorer rundt i Norge veldig viktige for oss. – Kundene våre vil treffe de samme menneskene, og vi vil ha mye av den samme profilen med tanke på kundehåndtering og logistikk som vi hadde i Ruukki, avslutter Halvorsen.

[Tilbake]

 Makeweb 4.1